Eerste 'MO on tour' succes
Om rendement te verbeteren, is het allerbelangrijkste dat je als praktijkhouder goed zicht hebt op de cijfers, benadrukten de sprekers Dennis van den Hoogen van Bol Adviseurs en Erik Garritsen van Intelly. Niet alleen op de omzet, maar ook op de kosten, want het gaat er uiteindelijk natuurlijk om wat er onder de streep overblijft. Daar moet je als ondernemer op sturen en niet op de omzet want die kan een heel vertekend beeld geven. De meeste aanwezigen bleken ongeveer twee keer per jaar naar het bedrijfsresultaat (omzet minus alle kosten) van hun praktijk te kijken. Veel te weinig, vinden de sprekers als in de tussentijd een van de kostenposten uit de hand loopt, ben je erg laat met reageren.
Doelen stellen
Zonder stip op de horizon wordt het lastig om het rendement te verbeteren. Je moet weten wat je wilt bereiken met je praktijk en waarom. Die doelen moet je als praktijkhouder zelf formuleren (dat laat je beter niet aan je accountant over) en moet je ook goed kunnen uitleggen aan het team. Bijvoorbeeld: Er is meer rendement nodig om extra te kunnen investeren in apparatuur of opleidingen. Formuleer ook KPI’s, concrete en meetbare prestatie-indicatoren, en bespreek die tijdens werkoverleggen met het team. Over het meekrijgen van het team kwamen veel vragen: “Is een bonus een goed idee?”, “Wat deel ik wel en niet met mijn team?”.
Plezier
Rendement is het resultaat van prestatie èn plezier, gaven Garritsen en Van den Hoogen de tandartsen mee. Veel tandartsen zijn misschien ondernemer tegen wil en dank, maar als je geen plezier hebt in wat je doet, lijdt de samenwerking in het team daaronder en is er minder focus. Uiteindelijk heeft dat ook weer invloed op het rendement.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mondzorg-ondernemer Thomas Rietrae: ‘Verdere ketenvorming, maar ook menselijke maat in de zorg’
13 mrt om 15:00 uur 4 minDe Lieve Tandarts gaat op zoek naar goede poetsinstructie: Coproductie levert drie preventiefilmpjes op
5 feb om 13:00 uur 3 minJan Henk Nawijn is oprichter van het keurmerk De Lieve Tandarts en schrijft regelmatig blogs voor…
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt 2024 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul 2024 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei 2024 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb 2024 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb 2024Mascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Reactie toevoegen