Het consult loopt in de SOEP

dinsdag 26 maart 2024
timer 3 min

Psychosomatisch fysiotherapeut Gideon de Haan: ‘Ik mopper regelmatig over mijn administratieverplichtingen binnen mijn vak als psychosomatisch fysiotherapeut, maar op deze momenten ben ik dankbaar voor mijn digitale geheugen.’ (Foto: gideondehaan.nl)

Midden in de coronacrisis schreef fysiotherapeut Gideon de Haan blogs bij MedischOndernemen over zijn belevenissen als behandelaar tijdens de lockdowns. Zo schreef hij over beeldbellen als manier om patiënten te begeleiden. Vier jaar later pakt hij de draad weer op en schrijft over zijn werk en visie op de fysiotherapie. Deze keer: mevrouw De Jong voelt zich gehoord bij een consult dat methodisch in de SOEP loopt.

Mevrouw De Jong is oprecht blij me weer te zien. En ook om de herkenning bij mij te zien. Het is enige jaren geleden dat ik haar begeleid heb bij haar burn-outklachten nadat haar man was overleden na een zwaar ziekbed.

Oprecht verrast

Voorafgaande aan de afspraak heb ik het EPD nog even terug gelezen, voor nuttige details die in de tijd wat kunnen zijn weggezakt. Zo zag ik dat ze nog bij mijn collega is geweest en hoe dat verlopen is. Mevrouw is echt verrast hoe makkelijk we het gesprek weer oppakken. ‘Dat geeft vertrouwen’, zegt ze. Geholpen door mijn aantekeningen van destijds en die van mijn collega praten we over de reden van haar komst vandaag.

Regelmatig gemopper

Ik mopper regelmatig over mijn administratieverplichtingen binnen mijn vak als psychosomatisch fysiotherapeut, maar op deze momenten ben ik dankbaar voor mijn digitale geheugen. Tegelijk besef ik dat dit de nieuwe realiteit in de zorg gaat worden. Met alle tekorten aan personeel, waarnemers, minder tijd, drukkere praktijken en nieuwe werkwijzen, zal het dossier belangrijker worden om het gevoel van vertrouwen bij patiënten te behouden, die door wisselende hulpverleners worden gezien. Weet de dokter of fysiotherapeut nog wie ik ben en waarvoor ik kwam en kom?

Vertrouwen geven

Natuurlijk wordt het me ruimhartig vergeven als ik het me niet kan herinneren: ‘U ziet ook zoveel mensen op een dag.’ Maar elke keer dat het gesprek dóór de SOEP lóópt – van Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan - zal mevrouw De Jong zich gehoord en thuis voelen in onze praktijk. Dan zorgt het EPD dat we de continuïteit van zorg kunnen leveren die haar vertrouwen geeft. Ze komt graag bij ons terug. Op de drempel draait ze zich om en vraagt met een glimlach: ‘Hoe gaat het met jullie tiny house en jullie boxer?’

Gideon de Haan

Gideon de Haan is psychosomatisch fysiotherapeut, gezinstherapeut en mediator. Hij werkt bij Stadshart Fysio- en Manuele Therapie Den Helder en runt samen met zijn vrouw Marina van der Wal een praktijk voor coaching, mediation en therapie.

Lees ook:

Meer artikelen met dit thema

person_outlineBlog

Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap

18 mrt om 10:00 uurtimer4 min

In april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…

Lees verder »
flash_onNieuws

Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen

10 feb om 08:34 uurtimer3 min

Het ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…

Lees verder »

Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten

3 feb om 15:15 uurtimer5 min

De opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…

Lees verder »

Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers

23 jan om 10:45 uurtimer4 min

De eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…

Lees verder »
mic_external_onInterview

Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’

16 dec 2024 timer6 min
Orthopedisch chirurg Paul Koning is initiatiefnemer van de platforms Prisma Netwerk en OurMind. Met OurMind wil…
Lees verder »

Agilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’

5 dec 2024 timer4 min

In de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…

Lees verder »

Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt

1 okt 2024 timer4 min

Bellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…

Lees verder »

Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking

17 sep 2024 timer5 min

Agilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…

Lees verder »