Een lege inbox: wens of utopie?
Uit onderzoek is gebleken dat de ademfrequentie bij veel mensen omhoog gaat wanneer zij de overvolle box van ingekomen e-mail gaan behandelen. Het lichaam krijgt bij een verhoogde ademfrequentie het signaal alsof er tegen een heuvel wordt opgefietst terwijl je toch echt rustig achter je computer zit. Gebeurt dit vaker gedurende de dag, week of zelfs hele jaar door dan is het niet vreemd als je einde van de dag moe bent of dat je tijdens een vakantie niet het gevoel hebt tot rust te komen.
Hoe gebruik jij je inbox? Is het een hele lange to-do lijst waar je in moet scrollen om de juiste e-mail te vinden waar je aan wil gaan werken? Of is het een archief systeem waar je voor de zekerheid alle berichten in bewaard? Helaas…. de e-mailbox is niet gemaakt om als takenlijst of archief te fungeren. Door op deze manier te werken verspil je enorm veel tijd!
Tijd die je veel beter kunt gebruiken door direct beslissingen te nemen over binnenkomende mails. Binnengekomen e-mails horen namelijk niet in je inbox te blijven staan. Je laat je gelezen en ongelezen post toch ook niet in de brievenbus zitten?
Om minder tijd kwijt te zijn aan je e-mail is het nodig om effectief om te gaan met de binnenkomende e-mail.
Stap 1 is: OPRUIMEN!
Hieronder een paar praktische tips; wat te doen met:
To do:
Is het mogelijk om binnen 2 minuten deze e-mail af te handelen - direct doen
Heb je er meer tijd voor nodig - Verplaats e-mail (met een sneltoets) naar de map To Do of naar je digitale takenlijst.
Bewaren:
E-mail direct (d.m.v. een sneltoets) archiveren
Vergaderverzoek:
Direct afhandelen (kan binnen 2 minuten)
Ingewikkelde kwestie:
Even bellen i.p.v. weer een e-mail naar betrokkene sturen
Updates van nieuwsgroepen:
Veelal verouderd dus direct verwijderen en alleen laatste update bekijken
Spam:
Direct verwijderen
Verwijderde items:
Instellen dat deze direct worden verwijderd en niet worden verplaatst naar een map met verwijderde items. Die moet je tenslotte dan nog een keer gaan legen.
Bijlages:
Direct opslaan. In een volle e-mailbox heb je vaak verouderde versies van een document staan. Hierdoor kunnen fouten ontstaan. Gebruik voor het delen van documenten een gedeelde netwerkschijf of bijv. dropbox.
CC
Ontvangen cc e-mails kun je door middel van het instellen van een ‘Regel’ in een aparte inbox laten binnenkomen. Een CC is tenslotte ter info en daarop wordt geen reactie verwacht.
Verstuur zelf zo min mogelijk cc e-mails. Maak hierover afspraken met elkaar.
Reply to all knop
Gebruik deze knop alleen als werkelijk iedereen op de hoogte moet zijn van jouw antwoord. In veel grote organisaties is deze knop inmiddels verwijderd om de vele ……. e-mails tegen te gaan.
Hoe hou je grip op je mailbox:
1. Open je e-mailbox op vaste momenten 2 tot 3 maal per dag. In de tussentijd sluit je de mailbox af zodat je je nieuwsgierigheid de baas kan blijven en je niet af laat leiden door inkomende berichten
2. Zet pop-up berichten van nieuwe e-mail rechts onderin je scherm uit
3. Neem direct een beslissing over een binnenkomende mail zodat deze uit de inbox verdwijnt. Direct beantwoorden, verwijderen, archiveren of taak van maken. De meeste mails blijven in mailbox staan omdat er geen keuze wordt gemaakt, treuzelen, nog even over nadenken en ondertussen gebeurt er niets!
4. Pak vaker de telefoon, loop bij iemand langs en verstuur minder mail.
5. Zeg nieuwsbrieven op, zo ontvang je minder mail
6. Plan minimaal 1 uur per dag een afspraak met jezelf in je agenda om je email en taken te behandelen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen