“EHealth speelt nu, niet over 5 jaar”
“Het lijkt misschien een ‘ver-van-mijn-bed-show’, maar dat is eHealth absoluut niet,” vertelt Timmer. “De overheid heeft de ambitie uitgesproken om er sterk op in te zetten en daarnaast ziet zij eHealth een van de oplossingen voor een steeds groter wordend capaciteitsprobleem.” Maar de directeur van Changing Healthcare snapt de angst ook wel. “EHealth is echt een containerbegrip. Het bestaat uit allerlei onderdelen: gebruik van apps, eConsults, online afspraken maken, enzovoorts. Daardoor zien huisartsen er ook vaak tegenop, omdat het zo veel lijkt en bovenop het normale werk komt. Bij goede implementatie is dat echter niet zo, het kan het werk juist ondersteunen. Als een huisarts mail krijgt met een vraag van een patiënt, kan hij de mail op zijn moment beantwoorden, in plaats van herhaaldelijk te moeten bellen omdat hij de voicemail treft.”
Valkuilen
Volgens Timmer speelt de assistente een belangrijke rol bij de implementatie van eHealth. “Zij is de spil in de organisatie. Zij weet precies welke veranderingen invloed heeft op wie.” Een praktijkhouder hoeft het dus niet allemaal zelf te doen. “De rol van de assistente in een implementatietraject wordt vaak onderbelicht.”
Een andere valkuil is dat eHealth wordt geïmplementeerd terwijl er te weinig kennis is binnen de praktijk. “Huisartsen zijn vakgerichte mensen. Het is niet gek als zij niet alle kennis over eHealth paraat hebben.” Maar dat hoeft ook niet. Changing Healthcare ontwikkelde handvatten om de implementatie eenvoudiger te maken. “Als huisarts hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je kan zoveel van anderen leren.”
Digitaal in de huisartsenpraktijk
Op het congres Digitaal in de huisartsenpraktijk van 25 november spreekt Saskia Timmer over de implementatie van eHealth. U krijgt inzicht in mogelijke voor- en nadelen van het gebruik van eHealth. Discussie, vragen, antwoorden, en oplossingen. Dat is het doel van deze sessie. Klik hier voor meer informatie.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen