Handboek voor e-consult huisarts verschenen
Bij 62% van de huisartsenpraktijken is het inmiddels mogelijk om een e-consult te doen. Het daadwerkelijke gebruik van het e-consult is echter nog niet zo hoog. Onbekendheid met e-consult speelt daarbij een belangrijke rol, zo blijkt uit de eHealth-monitor 2017. Patiënten weten vaak niet welke digitale mogelijkheden er bij hun huisartsenpraktijk zijn. Huisartsen hebben op hun beurt vaak simpelweg de tijd (en kennis) niet om patiënten op deze mogelijkheden te wijzen. ‘E-consult, hoe regelen we dat?! Handboek voor huisartsenpraktijken’ speelt hierop in.
Interactief en praktisch
Voor elke fase, van oriëntatie tot implementatie, biedt het interactieve handboek praktische informatie. Het handboek bevat onder andere:
• antwoorden op vragen over de meerwaarde voor de huisartsenpraktijk en patiënten;
• Informatie over declaratiemogelijkheden;
• argumentenwijzers die helpen bij het maken van inrichtingskeuzes;
• tips en tricks voor de toepassing en opschaling van het e-consult;
• een communicatietoolkit waarmee huisartsen het e-consult onder de aandacht van patiënten kunnen brengen.
Eerlijke verhalen en waardevolle ervaringen
In het handboek zijn zoveel mogelijk ervaringen, ideeën en tips van huisartsen, praktijkmanagers en patiënten opgenomen. Ongeveer 45 huisartsenpraktijken en tien patiënten hebben een bijdrage geleverd en hun eigen ervaringen gedeeld. Zij kunnen als geen ander vertellen wat wél en wat niet werkt in de praktijk, zodat anderen van deze ervaringen kunnen leren.
Huisartsen aan zet
De belangrijkste les van deze praktijken is dat het initiatief bij de huisartsenpraktijken moet liggen, om het gebruik door patiënten te stimuleren. Zij zijn aan zet om met het e-consult te starten, op te schalen en onder de aandacht van hun patiënten te brengen. Daarom wordt het handboek breed verspreid onder huisartsen in Nederland.
Download de versie voor pc of de mobiele versie van het handboek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen