Hoogleraar Huisartsgeneeskunde focust op eHealth
Dat zijn de mogelijkheden voor zorgverleners en patiënten om digitaal gegevens uit te wisselen en patiënten mede verantwoordelijk te maken voor hun gezondheid. “eHealth is een speerpunt in het LUMC.”
“Op het gebied van eHealth is er een woud aan mogelijkheden en ook in het LUMC zijn allerlei initiatieven genomen”, zegt Chavannes. “Mensen met een chronische aandoening kunnen bijvoorbeeld thuis metingen doen en doorsturen naar het ziekenhuis. Zo houden zij zelf de vinger aan de pols. Goede voorbeelden zijn onder meer te vinden bij Nierziekten, Longziekten en Cardiologie.”
Maar niet van alle toepassingen is bewezen dat ze echt iets toevoegen aan de zorgverlening. Er zijn ook plannen die niet haalbaar blijken, of toepassingen die patiënten en zorgverleners onhandig vinden en dus links laten ligge n.
eHealth als ondersteuning
“Het zou mooi zijn als LUMC’ers ideeën en ervaringen uitwisselen, zodat ze van elkaar leren en samen nieuwe toepassingen kunnen ontwikkelen", vindt Chavannes. "Daarom wil ik een Platform eHealth opzetten waar we alle initiatieven kunnen etaleren en stroomlijnen. En waar we ook een gezamenlijke strategie kunnen uitstippelen.”
Met Leiden als expertisecentrum wil Chavannes een consortium opzetten voor eHealth-toepassingen die aansluiten op de behoeften van patiënten en zorgverleners. “Ik zie eHealth als ondersteuning voor zorg en ziektemanagement. Niet als doel op zich. En zeker niet als primair bezuinigingsdoel voor minder patiëntencontacten.”
Afwijkende waarden meteen melden
Er zijn genoeg toepassingen denkbaar die verschillende afdelingen in het LUMC kunnen delen. Chavannes: “Bij veel chronische aandoeningen, zoals longziekten en nierziekten, kondigt een opvlamming of nieuw probleem zich aan met afwijkende patronen in bloed of urine. Het is dan zaak dat patiënten, als ze afwijkende waarden meten, meteen aan de bel trekken en niet wachten tot ze zich slecht voelen. Dat moeten ze makkelijk via internet kunnen doen en de melding moet meteen worden opgepakt, zodat artsen snel kunnen handelen.”
Stimulerende werking
Een ander voorbeeld van een ruim inzetbare eHealth-toepassing: patiënten tot een gezonde leefstijl bewegen, bijvoorbeeld door lotgenotencontact te faciliteren. “Ik heb als huisarts in een multidisciplinair gezondheidscentrum in Rotterdam gewerkt. Mensen die meer moesten bewegen kregen daar een training van een fysiotherapeut en konden zich aanmelden voor een wandelgroepje. Dat werkte enorm stimulerend en haalde veel mensen ook nog eens uit hun eenzaamheid. Je zou via internet kunnen organiseren dat mensen meedoen en hun activiteiten bijhouden.”
Gericht zorgaanbod
Afdelingen kunnen ook aansluiten bij big data -projecten waarmee wijken geïdentificeerd worden met veel socio-economische problemen. Die gaan hand in hand met gezondheidsproblemen. “In zulke wijken kun je een gericht zorgaanbod organiseren: Population Care. Dit kan efficiënt gebeuren als digitale gegevens worden uitgewisseld.”

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Reactie toevoegen