Innovatie in de fysiotherapie: e-health en mobile health
Wat is de HWO-AfsprakenApp?
“De HWO-AfsprakenApp is een communicatieplatform tussen therapeuten en cliënten en bevat alle gegevens rondom een afspraak bij de therapeut. Vanuit het EPD worden gegevens rondom de afspraak automatisch in de app gezet; denk aan de datum, het tijdstip en de locatie. Uit de uitgebreide database met instructievideo’s van huiswerkoefeningen.nl (HWO) stelt de therapeut een persoonlijk oefenschema voor de cliënt samen dat hij via het EPD aan het online profiel van de cliënt koppelt. De cliënt kan zijn profiel op elk gewenst moment raadplegen via de app of via internet. Om geen afspraken en oefeningen meer te vergeten ontvangt de cliënt reminders. Ook kan de therapeut via de app een intake of vragenlijsten versturen en kan de cliënt de status van zijn doelen bijhouden.”
Hoe ben je op het idee gekomen om HWO te ontwikkelen?
“Tijdens mijn stage als fysiotherapeut merkte ik hoeveel verschillende oefeningen en behandelmogelijkheden er voor eenzelfde klacht zijn. Ook merkte ik dat cliënten moeite hebben met het onthouden en goed uitvoeren van hun oefeningen. In die periode nam de populariteit van smartphones behoorlijk toe en werd internet steeds meer verweven in ons dagelijkse leven. Dit leek mij een mooie kans om iets te ontwikkelen om het proces rondom oefenen makkelijker te maken. Een aantal jaren later was HWO een feit. ”
Welke partijen zijn betrokken bij HWO en hoe heb je de HWO-AfsprakenApp gerealiseerd?
“HWO is een initiatief van FysioHolland en Intramed. Via Intramed kwam ik in contact met de AfsprakenApp. Beide projecten stonden toen nog in de kinderschoenen. Twee jaar later kwamen we opnieuw met elkaar in contact. We besloten de krachten van HWO en de AfsprakenApp te bundelen en ontwikkelden samen de HWO-AfsprakenApp. Ik ben ervan overtuigd dat het ontzettend belangrijk is om samenwerkingen op te zoeken, zodat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden.”
Op welke behoeften vanuit praktijken en cliënten speel je in met HWO-AfsprakenApp?
“De HWO-AfsprakenApp is een goed voorbeeld van hoe je met e-health en mobile health het offline behandelproces kunt versterken. Veel cliënten hebben moeite met het onthouden van oefeningen en de juiste uitvoering ervan. Terwijl dit juist belangrijk is voor een goed herstel. Daarnaast lopen fysiotherapeuten veel omzet mis doordat cliënten hun afspraak vergeten.“
Wat is het onderscheidende vermogen van de HWO-AfsprakenApp ten opzichte van andere aanbieders van huiswerkoefeningen?
“Bij de doorontwikkeling van de app zijn feedback en wensen van gebruikers het uitgangspunt. De HWO-AfsprakenApp is een extra service van de praktijk naar de cliënt. De HWO-AfsprakenApp werkt vanuit één systeem: de therapeut vanuit het EPD en de cliënt vanuit de app of de webversie van de app. De cliënt ziet in de app alleen de gegevens die op dat moment relevant zijn.”
Richt je je op een specifieke doelgroep?
“Op dit moment kunnen fysiotherapeuten, oefentherapeuten en podotherapeuten met de HWO-AfsprakenApp werken. In de toekomst willen we het platform ook beschikbaar maken voor andere zorgverleners. Natuurlijk zijn daar behoorlijk wat aanpassingen in het systeem voor nodig. We zijn nu bijvoorbeeld in gesprek met een tandarts. Tandartsen werken met andere administratieve systemen en is er behoefte aan ander soort video’s zoals instructies over poetsen, flossen en tandenstoken. Bij het ontwikkelen zijn ervaringen van gebruikers, zowel tandartsen als patiënten, erg belangrijk.”
Wat is jouw exacte rol binnen de HWO-AfsprakenApp?
“Ik ben mede-oprichter en zit in de directie. Ik houd mij onder andere bezig met de samenwerking tussen HWO en de AfsprakenApp, contact met EPD-leveranciers en de ontwikkelingen in de markt. Ook ben ik, samen met gebruikers, bezig om de app door te ontwikkelen met functionaliteiten die nóg beter aansluiten bij de wensen van gebruikers.”
Wat heb je tot nu toe bereikt met de HWO-AfsprakenApp en wat hoop je in de toekomst nog te bereiken?
“Het allerbelangrijkste is dat therapeuten en cliënten tevreden zijn. We hebben de afgelopen tijd al veel enthousiaste en leuke reacties ontvangen. Ze denken ook mee over nieuwe functionaliteiten. Alle feedback is welkom! Inmiddels werken meer dan 2500 therapeuten met de HWO-AfsprakenApp en is hij al meer dan 200.000 keer gedownload. Maandelijks worden er honderdduizenden berichten en reminders verstuurd. In de toekomst willen we nog meer groeien en nog meer samenwerken; zowel voor nieuwe functionaliteiten, branches als landen. De HWO-AfsprakenApp is nu bijvoorbeeld ook beschikbaar in België en Spanje. De Belgische variant Oxymoves werkt vooral met fysiotherapiepraktijken en de Spaanse variant FisioVideo werkt voornamelijk met fysiotherapieafdelingen in ziekenhuizen. In het buitenland werken we met lokale partijen die het platform daar opzetten met onze hulp. Daarvoor hebben we veel online contact.”
Met welke vragen of behoeften vanuit zorgverzekeraars hou je rekening?
“Vanuit Zorg1, een innovatiebureau vanuit Intramed en FysioHolland, zijn we in gesprek met zorgverzekeraars over een verandering in het vergoedingenmodel. We streven naar een vergoeding per product in plaats van per behandeling zodat efficiënt werken beloond wordt. Online tools zoals de HWO-AfsprakenApp zorgen ervoor dat je efficiënter werkt.”
Kirsten Baane
Oprichter ZorgPromotor en FysioPromotor

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Perspectief huisarts is verbeterd door regionale samenwerking, nieuwe concepten en digitalisering
7 apr om 16:00 uur 5 minDe huisartsenbranche staat door verschillende factoren onder druk, maar het perspectief is verbeterd. Rabobank…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Reactie toevoegen