KPMG: 'Inzet robot essentieel voor toekomst ouderenzorg'
Aan de hand van de True Value methodiek heeft KPMG een analyse gemaakt van de maatschappelijke voor- en nadelen van de inzet van robots in de thuis- en huisartsenzorg en hoe deze zich financieel laten vertalen in kosten en baten.
Karina Kuperus, partner bij KPMG Health: "Duidelijk is dat niets doen geen optie is. Als we de zorgrobot niet inzetten, lopen in het jaar 2040 ruim 300.000 ouderen zorg mis. Uit onze berekeningen blijkt dat in Nederland in 2040 180 miljoen uur aan zorg nodig is. Als we rekening houden met het feit dat steeds minder mensen in de zorg werkzaam zullen zijn, constateren wij dat slechts 80 miljoen uur aan zorg kan worden geboden. Het tekort van 100 miljoen uur staat gelijk aan de zorg voor ruim 300.000 80+ ouderen. Zonder passende maatregelen is voor hen in 2040 dus geen zorg beschikbaar.
Met de inzet van zorgrobots zijn wij in Nederland in staat te voorzien in dit tekort. Bovendien blijft 4% extra capaciteit over, waardoor de kwaliteit van de zorg kan worden verhoogd. Uitgaande van de standaard tijdsnormeringen kan binnen vijf jaar 30% van de repeterende taken van de thuiszorg worden overgenomen door robots. Voor 2040 komen onze berekeningen zelfs uit op 60%."
Huishoudelijke taken
Wat kunnen zorgrobots voor thuiswonende ouderen betekenen? Kuperus: "De robots zijn met name in staat ouderen te ondersteunen bij huishoudelijke taken, te helpen bij het ondernemen van eigen activiteiten, bij te dragen aan sociale interactie en een belangrijke rol te spelen bij het verzamelen, analyseren en distribueren van medische data. De inzet van de zorgrobot leidt weliswaar mogelijk tot minder fysieke contacten, maar daar komt een grotere zelfstandigheid voor in de plaats. Deze gaat gepaard met meer gevoel van eigenwaarde en kwaliteit van leven. De voordelen lijken belangrijker dan de vaak repeterende, kwalitatief magere contacten die de robot veelal zal vervangen."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen