Meer Doen met Minder Stress
Veel mensen hebben tijdens hun opleiding één en ander geleerd over praktijkvoering en organisatie, maar dat is in de meeste gevallen zeer beperkt of simpelweg niet praktisch genoeg. Een aantal mensen heeft ooit een timemanagementcursus gevolgd, maar de traditionele principes die je daar leert, zijn niet meer toereikend om de baas te blijven over de stortvloed aan informatie waaronder je elke dag bedolven wordt.
Door te kijken naar je eigen workflow, slim om te gaan met je aandacht, concentratie, energie en beschikbare tijd, ben je in staat om betere beslissingen te nemen en prioriteiten te stellen. Hierdoor krijg je meer gedaan in minder tijd en met minder stress en ervaar je rust en overzicht.
Tips
Voor het nemen van goede beslissingen is het cruciaal dat je zorgt voor tijd en ruimte om na te denken over wat er speelt. Als je de hele dag druk bezig bent met brandjes blussen en achter de feiten aanlopen voel je je aan het einde van de dag moe, maar niet voldaan. Deze drie tips helpen je om rustig en kalm te blijven:
- Gebruik je hoofd niet om dingen te onthouden. Gebruik in plaats daarvan een betrouwbaar systeem buiten je hoofd – een Tweede Brein – om alles voor je te onthouden.
- Stel je verwachtingen bij. Leg je neer bij het feit dat er altijd meer te doen, te vragen of te bedenken is dan dat er tijd is om het allemaal te doen. Kies wat er echt toe doet.
- Wees voorbereid en georganiseerd. Dit klinkt logisch en simpel, maar hierdoor zorg je dat zaken niet in de soep lopen als er onverwachte dingen gebeuren. Oftewel: ‘Anticipate the difficult by managing the easy’
Marcel van den Berg van Organiseer je Praktijk, info@organiseerjepraktijk.nl
Reactie toevoegen