Minder bezoek aan fysiotherapeut door inzet eHealth bij artrose
Patiënten met artrose aan heup, knie of beiden die een traject volgen via e-Exercise, gaan ongeveer even snel vooruit als patiënten die reguliere fysiotherapie volgen. Ze komen volgens het onderzoek van Nivel en Kloek echter veel minder vaak bij de fysiotherapeut: gemiddeld vijf keer in plaats van twaalf keer. Fysiotherapeuten zelf zien nog wel noodzakelijke verbeteringen voor het online programma.
Reguliere therapie met online steun
Bij e-Exercise worden reguliere fysiotherapiebehandelingen gecombineerd met een online toepassing. Patiënten krijgen zo thuis toegang tot beweegopdrachten, oefeningen en informatie. Herinneringsmailtjes, video’s, monitoring door de fysiotherapeut en gepersonaliseerde feedback stimuleren de patiënt om met de opdrachten aan de slag te gaan.
Patiënten met e-Exercise gaan in vergelijkbare mate vooruit in fysiek functioneren, pijn, vermoeidheid, zelf-effectiviteit en kwaliteit van leven, als mensen die reguliere fysiotherapiesessies volgen. De kosten van de interventie e-Exercise waren een stuk lager dan die van reguliere fysiotherapie. Het behandelgemiddelde bij e-Exercise lag namelijk op vijf sessies, tegen twaalf voor reguliere fysiotherapie. Daarbij maakt Kloek de kanttekening dat e-Exercise voor de maatschappij niet significant kosteneffectiever blijkt dan reguliere fysiotherapie.
Toename artrosepatiënten
Fysiotherapie, bestaande uit voorlichting, oefeningen en beweegopdrachten, is effectief in het verbeteren van het dagelijks functioneren en het verminderen van pijn bij mensen met artrose aan de heup en/of knie. Gezien het toenemende aantal mensen met artrose, is er behoefte aan interventies die die enerzijds stimuleren dat mensen in hun eigen omgeving actief met hun aandoening aan de slag gaan, en anderzijds ook nog eens goedkoper zijn.
Fysiotherapeuten willen betere inzetbaarheid
Deelnemers aan het onderzoek hebben gemiddeld tien van de twaalf online modules gevolgd en gaven aan dat e-Exercise stimuleerde om thuis actief met de informatie en opdrachten aan de slag te gaan. Het gebruik van e-Exercise door fysiotherapeuten na afloop van het onderzoek kan nog beter. Zo gaven fysiotherapeuten aan behoefte te hebben aan een platform dat inzetbaar is voor meerdere doelgroepen, maar ook aan businessmodellen die aansluiten bij deze nieuwe manier van werken. Deze maand komt e-Exercise beschikbaar in de HWO-Afsprakenapp, een bestaande applicatie waarmee fysiotherapeuten hun patiënt kunnen herinneren aan opdrachten, oefeningen en afspraken.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Perspectief huisarts is verbeterd door regionale samenwerking, nieuwe concepten en digitalisering
7 apr om 16:00 uur 5 minDe huisartsenbranche staat door verschillende factoren onder druk, maar het perspectief is verbeterd. Rabobank…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Reactie toevoegen