Nieuw: Optimale agendaplanning voor de tandartspraktijk
De dag wordt vaak verpest met open plekken in de agenda die het ritme uit de dag halen. Sommige tandartsen moeten op twee plaatsen tegelijk zijn, of doen er nog ‘even’ iets bij, waardoor elke hoop om weer op schema te lopen afhankelijk is van de lunchpauze. Rennen en dan weer stilstaan is zelden een prettige manier van werken voor het team. Het systeem van de agenda werkt dan niet optimaal omdat er nou eenmaal een agendaplanning mist.
Er zijn drie signalen die aangeven dat de praktijkagenda minder goed werkt dan je denkt:
- Het kost moeite om nieuwe patiënten of patiënten die voor het eerst naar de mondhygiënist moeten op korte termijn een afspraak te geven. Met name de mondhygiënist kan problematisch zijn als de agenda al ver van tevoren vol staat met recall patiënten.
- Het aantal patiënten dat langer dan 2 jaar niet is geweest, is meer dan 2%. Deze patiënten zeggen vaak later wel te bellen en vallen daarmee uit het systeem. Als je zegt dat het belangrijk is om regelmatig terug te komen, dan moet je als praktijk ook een systeem hebben om makkelijk te kunnen zien of die patiënt ook inderdaad weer terugkomt. Patiënten die lang niet komen, veroorzaken meer spoedklachten en zijn minder therapie trouw.
- Je ziet regelmatig een gat dat de receptie op de dag zelf nog moet vullen en patiënten worden regelmatig verschoven om dat gat weer op te vullen.
Aan al deze knelpunten liggen meerdere oorzaken ten grondslag en er zijn ook meerdere handigheidjes om het probleem meer beheersbaar te maken. Het is echter te eenvoudig om te zeggen dat de receptie hier beter moet opletten. Een optimale agendaplanning is teamwork en krijg je alleen door gedeelde verantwoordelijkheid.
Boek: Optimale agendaplanning voor de tandartsenpraktijk
Eind februari brengt Dentiva het boek 'Optimale agendaplanning voor de tandartspraktijk' uit. Het boek, geschreven door Alexander Tolmeijer en Elsbeth Nijhoff, staat vol met voorbeelden en tips om uw agenda goed te structureren. Ook uw assistente krijgt praktische tips om de agenda goed bij te houden en patiënten makkelijker op de juiste tijd af te spreken.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Reactie toevoegen