De coronapandemie heeft voor flink wat veranderingen in de huisartsenpraktijk gezorgd, qua werkwijze, triage, inrichting van de praktijk en bijvoorbeeld meer beeldbellen. Veel huisartsenpraktijken hebben dat ervaren als een vergroting van de administratieve lasten, vooral door de verandering van het aantal patiëntencontacten. Dat blijkt uit de tweede enquête over e-health toepassingen in de huisartsenpraktijk, die het Nivel heeft uitgevoerd.
Nivel: ‘Veranderingen tijdens coronacrisis waren voor huisartsen administratief zwaar’
woensdag 7 oktober 2020
3 min
Praktijken vatten het begrip 'administratieve lasten' breed op. Niet voor alle praktijken geldt dat deze lasten tijdens of vanwege de covid-19 pandemie zijn veranderd. Ruim een derde van de praktijken (39%) gaf aan dat de administratieve lasten hetzelfde zijn gebleven.
Van de 61% die wel veranderingen zag, is volgens een meerderheid wel sprake van een toename van administratieve lasten. Dit veelal vanwege andere werkwijzen en/of een verandering van het aantal patiëntcontacten.
Op afstand
Vooral 'contact op afstand' zorgde volgens sommige praktijken voor een toename van de lasten. Het gaat hierbij om contacten via telefoon, e-mail of beeldbellen. Daarbij moest meer tijd besteed worden aan: uitvragen van klachten, afstemmen met de huisarts, terugbellen van patiënten en de registratie van gesprekken, e-mailconsulten en beeldmateriaal in het medisch dossier.
Heen en weer mailen
Andere voorbeelden gaan over meer ervaren lasten in verband met e-consulten wanneer de zorgvraag niet altijd helder gesteld wordt door de patiënt. Het gevolg is veel “heen en weer gemail”. Ook blijkt uit de voorbeelden dat de organisatie van een videoconsult veel tijd kost. Niet alle patiënten zijn vertrouwd met e-mailgebruik of beeldbellen waardoor er veel uitleg nodig is. Vooral doktersassistenten zijn hiervoor verantwoordelijk.
Werkwijze aanpassen
Praktijken moesten ook nieuwe protocollen bedenken, patiënten informeren over de nieuwe regels, de website updaten en het antwoordapparaat aanpassen. Ook hebben ze spreekuren aangepast, evenals de agenda’s en looproutes in de wachtkamer. Vanwege aanpassingen aan richtlijnen moesten nieuwe werkwijzen soms weer worden veranderd en dat betekende ook meer overleg – met het team, maar ook met de gemeente en andere collega’s in de wijk. Een praktijkhouder: 'Gruwelijk veel wisselende protocollen en werkwijzen die om de haverklap veranderen en zeer gedetailleerd zijn en lastig zijn te vertalen naar een werkbare situatie in de praktijk. Daarom vaker overleggen nodig voor afstemming met praktijkpersoneel.'
Onderzoek
De data zijn afkomstig uit een webenquête die in juli-augustus 2020 is uitgevoerd en waaraan 294 huisartsenpraktijken meededen. Deze enquête is het vervolg op een eerste enquête in maart 2020 onder 1443 huisartsenpraktijken, die inzicht bood in de veranderingen die hadden plaatsgevonden in hun praktijk ten gevolge van corona.
Links: Nivel: 'Hoe hebben huisartsenpraktijken tijdens de coronapandemie administratieve lasten ervaren?', 6 oktober 2020
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minAmon van den Borg, directeur van Arts en Zorg, schetst hoe de groei van zijn organisatie leidde tot de…
Lees verder »
Dental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen