Ratna Looijmans over MO Plek: ‘Een netwerk is belangrijk om van elkaar te leren en ideeën op te doen’
Ratna Looijmans werkte veertien jaar in het ziekenhuis, waarbij ze allerlei HR-functies uitvoerde. Na een burn-out wilde zij in een kleinschalige organisatie werken. Na vier jaar als praktijkmanager bij tandartspraktijk Tivoli in Eindhoven te hebben gewerkt, werkt zij nu nu ruim anderhalf jaar als praktijkmanager bij tandartspraktijk Frank Jansen in Tegelen.
Wat is het belang van professionele netwerken als NVvPM en bijvoorbeeld het nieuwe MO Plek?
‘Netwerken zijn belangrijk om van elkaar te leren en ideeën op te doen. Daarnaast zijn netwerken belangrijk voor praktijkmanagers die zich weleens eenzaam voelen of geen medewerking van de tandarts krijgen. Het is belangrijk om elkaar daarin te versterken. Verder willen praktijkmanagers het ook horen als ze het goed doen. Tandartsen zijn geen managers, waardoor onder andere de communicatie niet altijd soepel verloopt of er gewoonweg een andere visie is. Je hebt als praktijkmanager elkaars steun of bevestiging nodig en netwerken als NVvPM en MO Plek helpen daarbij.’
‘Zelf kom ik uit Eindhoven en werk ik nu in Limburg. Tussen beide regio’s zit een groot karakter verschil. Mijn collega’s kijken de kat uit de boom en zijn wat terughoudender, terwijl ik erg open en direct ben. Ik heb het eerste halfjaar echt mijn best moeten doen om een gesprek aan te knopen en hun vertrouwen te winnen. Het is fijn als je een netwerk als MO Plek hebt waar je praktijkmanagers uit de regio kunt ontmoeten.’
Wat is voor jou een reden om gebruik te maken van MO Plek?
‘Het is een grote uitdaging om als praktijkmanager contact te maken met mensen in dezelfde functie, dus daar kan MO Plek zeker bij helpen. Daarnaast is het een uitdaging om tandartsen te overtuigen wat de kracht van praktijkmanagers is. Het is belangrijk dat tandartspraktijken open staan voor praktijkmanagers om te helpen bij problemen binnen de praktijk. Verder zijn praktijkmanagers er om te managen, te coachen, te begeleiden en moeten ze een team ook zelf problemen laten oplossen. Dat soort zaken bespreek ik graag met andere praktijkmanagers.’
‘Laatst had ik op de praktijk een probleem met het binnenhalen van foto’s, dus belde ik met een collegapraktijk van ons. Al met al duurde het erg lang om de praktijkmanager uiteindelijk te pakken te krijgen, waardoor een platform als MO Plek uitkomst kan bieden. Je kunt op zo’n platform snel met elkaar in contact komen.’
Heb je nog tips voor gebruikers van MO Plek?
‘Sta open en stel je kwetsbaar op. Durf te vragen om hulp, want wij weten zeker niet alles. Vertel waar je tegenaan loopt.’
Heb je contact met andere praktijkmanagers uit de sector?
‘Zelf heb ik geen contact met andere praktijkmanagers van tandartspraktijken. Ik ga alleen naar scholingen en congressen. Toch vind ik het geen eenzaam beroep. Als ik iemand wil spreken dan roep ik diegene erbij. Ik hoor als praktijkmanager bij het team. Natuurlijk wordt er ook over mij gesproken, maar daar heb ik geen last van. Als je mensen uitlegt wat de gedachte achter een beslissing is dan snappen ze je keuze vaak wel. De kunst is om ze zelf de verandering te laten vertellen, dan is het enkel nog gezamenlijk de stap maken. Het einddoel als praktijkmanager is een financieel gezonde praktijk met blije medewerkers.’
‘Ik heb zeker wel behoefte aan contact met andere praktijkmanagers om te bespreken waar je tegenaan loopt. Ik doe het werk op mijn manier en dat gaat tot nu toe goed, maar wellicht is er een andere manier die beter is. Het is belangrijk om open te staan voor feedback en mijn ontwikkeling moet in beweging blijven. Dat houdt mij scherp en zorgt voor uitdaging.’
Wat is de rol van praktijkmanagers in tandartspraktijken?
‘Ik ben als praktijkmanager vooral bezig ervoor te zorgen dat alles klopt. Denk aan contracten opstellen, zorgdragen voor de aanwezigheid van protocollen en handboeken en efficiënte agendaplanning. Mijn meeste tijd gaat naar de mensen. Het leren kennen van iedere medewerker, horen wat hen individueel bezighoudt en hun behoefte of wensen achterhalen. Aansluitend is het belangrijk te zien, horen en voelen hoe het team functioneert in zijn geheel en hier waar nodig op aan te sturen. Als dit geheel klopt in combinatie met de werkzaamheden en onze tevreden patiënten, dan komt het rendement van de praktijk vanzelf.’
‘In de tandartsenwereld ervaar ik dat menig tandarts denkt de taken van een praktijkmanager zelf te kunnen, het tegendeel is waar. Zij kijken vooral vanuit hun eigen beleving als tandarts en de omzet. Ze zien vaak de kosten en helaas niet wat het oplevert op langere termijn. ‘Alles kost geld, maar wat krijg je ervoor terug onderaan de streep?’. Ik heb nu het geluk dat de tandarts met wie ik samenwerk, mij de ruimte geeft om dingen op mijn manier te doen en daar ook alle vertrouwen in heeft. Aan mij de taak om hem te overtuigen en een prachtig eindresultaat neer te zetten. Uiteraard samen, want alleen kan niemand het’.
'De basis van een goede praktijk zijn goede medewerkers. Zorgvuldig en met aandacht met mensen omgaan en de tijd voor hen nemen is van cruciaal belang. Het welbevinden van je medewerker is belangrijk, elke dag weer!.'
Reactie toevoegen