Ruim 1 op de 5 Nederlanders vraagt herhaalrecept online aan
Het CBS keek in het onderzoek Belevingen naar het gebruik van specifieke eHealth-toepassingen in 2018 en de meningen hierover. Hieruit blijkt dat 45 procent van de ondervraagden, die via internet een herhaalrecept bij de huisarts kunnen aanvragen, gebruik maakt van die mogelijkheid. Het gaat hierbij om 22 procent van de volwassen bevolking. Een derde van de ondervraagden wist vorig jaar nog niet of een herhaalrecept via internet mogelijk was bij hun huisarts.
Online afspraak maken
In totaal geeft bijna 4 op de 10 volwassen aan dat het mogelijk is om via internet een afspraak met de huisarts te maken. Ongeveer een derde van deze groep maakt hier ook daadwerkelijk gebruik van, waarbij vrouwen vaker via internet een afspraak maken met de huisarts (36 procent) dan mannen (29 procent). Toch geven vrouwen aan minder vaak bereid te zijn om verschillende eHealth-toepassingen in de toekomst te gebruiken. Dit geldt ook voor ouderen.
Met vragen of klachten mailen of videobellen met huisarts
Een kwart van de volwassen Nederlanders geeft aan dat zij met vragen of klachten naar de huisarts kunnen mailen en negen procent kan dit ook via een videogesprek. Ruim 1 op de 5 mensen, die de mogelijkheid hebben om te mailen, doet dit weleens. 1 op de 8 mensen maakt al gebruik van een videogesprek. Het gaat hierbij om één procent van de volwassen Nederlanders die mailt naar hun huisarts en vijf procent die gebruik maakt van een videogesprek. 4 op de 10 mensen, die niet van de mogelijkheid om te mailen afweten, is bereid hier gebruik van te maken tegenover bijna 3 op de 10 mensen die openstaan voor een videogesprek. Vooral jongeren staan open voor een videogesprek, namelijk 28 procent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar.
Bron: CBS
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen