Studie tandheelkunde in coronatijd: Master 3-studenten bieden spoedzorg
Anders dan de mondzorgpraktijken gingen de tandheelkunde faculteiten eind april nog niet open. In Groningen werd sinds de sluiting geen fysiek onderwijs meer gegeven. Behalve de lessen in het skillslab en het werk in de kliniek werden alle lessen alleen nog online gegeven.
'Virtual classroom'
In Nijmegen leerden de docenten hoe ze les moesten geven in ‘virtual classroom’ en moest er voor twaalfduizend patiënten spoedzorg worden geregeld. Ook de ACTA in Amsterdam stond voor de uitdaging het onderwijs binnen enkele weken online aan te bieden. Derdejaars masterstudenten mochten, om vertraging in de studie te voorkomen, na verloop van tijd onder strikte voorwaarden weer zorg op de ACTA bieden.
'Studenten in de spoedzorg'
Alle opleidingen schoven flink met het curriculum om vertragingen te voorkomen, wat ook lijkt te lukken. De meeste achterstand liepen studenten in Groningen bijvoorbeeld op in het skillslab en in de kliniek. Na de kliniek, die eind april met de reguliere praktijken van start ging, ging het skillslab op 15 juni weer open. Master 3-studenten hielpen hier de zorg hier weer op gang te krijgen. Berdien Kooistra, directeur van de tandheelkundefaculteit in Groningen: ‘Zonder hen hadden we het niet gekund. Deze studenten boden ook spoedeisende zorg, om er zo voor te zorgen dat zij toch deze zomer volgens planning kunnen afstuderen.’
'Hyrbride onderwijs'
Ook in de Nijmeegse kliniek werd vanaf die datum weer zorg geboden. In overleg met de studenten gaan de opleidingen in Nijmegen en Amsterdam deze zomer langer door. In Groningen is het uitgangspunt voor het nieuwe schooljaar 'hyrbride': het onderwijs vindt zoveel mogelijk online plaats en fysiek waar nodig. Kooistra benadrukt het belang van continue communicatie. Bij de Nijmeegse faculteit verzorgen docenten wekelijks ‘virtuele koffiemomenten’, die druk door studenten worden bezocht. Alle tandheelkundefaculteiten bieden dit jaar een aangepast de introductieprogramma aan.
Lees hier het hele artikel: KNMT, ‘Het nieuwe normaal’ in de studie tandheelkunde: hoe ziet dat er uit?
Reactie toevoegen