Zijn uw patiëntengegevens veilig?
Elke medische praktijk beheert patiëntengegevens: belangrijke data die u moet beschermen. Niet alleen om te voldoen aan de steeds strengere privacywetgeving, maar ook in het belang van uw patiënten en u zelf. Criminelen zijn namelijk ook geïnteresseerd in uw data. Een crimineel kan bijvoorbeeld, en dat is echt gebeurd, alle patiënten een brief sturen met het verzoek hun factuur op een ander rekeningnummer te betalen.
Om uw data zo goed mogelijk te beschermen, moet u op drie niveaus maatregelen nemen:
- Uw eigen IT-infrastructuur
- Uw gedrag en dat van uw medewerkers
- Hoe uw partners met uw data omgaan
IT-infrastructuur
Als u denkt dat uw praktijk niet zo interessant is voor hackers, heeft u het mis. Het bedrijf Qfast , gespecialiseerd in ICT-ondersteuning van praktijken (onder andere tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten, huisartsen, fysiotherapeuten en GGZ) monitorde eerder dit jaar tien tandartspraktijken en ontdekte dat hun IP-adressen veel aanvallen te verduren krijgen.
Waarom zouden criminelen geïnteresseerd zijn in uw data? Omdat deze gegevens op de zwarte markt geld opleveren. Een naam met telefoonnummer is 5 euro waard, met volledige BSN en adres levert het 300 euro op. Wat ook vrij vaak voorkomt, juist bij kleine bedrijven, is dat criminelen een computersysteem blokkeren en pas na het betalen van een flink bedrag aan losgeld weer vrijgeven.
Maatregelen die u kunt nemen:
- Upgrade al uw systemen (Windows, Java et cetera) steeds naar de laatste versie. In Windows10 zijn bijvoorbeeld veel beveiligingsproblemen opgelost.
- Zorg voor een goede viruschecker en firewall en update die regelmatig.
- Gebruik geen wifi en bied dus ook geen gratis wifi aan in de wachtkamer. Als u dat toch wilt aanbieden, neem dan een aparte lijn. Zorg dat uw apparatuur niet makkelijk toegankelijk is, zet het bij voorkeur in een aparte afgesloten ruimte.
- Firefox is een van de veiligste internetbrowsers.
- Als u uw medewerkers vanuit huis wilt laten inloggen, zorg dan voor een goed beveiligingsbeleid. Uit het onderzoek van Qfast bleek dat de meeste problemen ontstonden doordat medewerkers op afstand inlogden zonder degelijke authenticatiemethode.
- Doe zaken met een professionele IT-aanbieder die minimaal een keer per jaar de veiligheid van uw praktijk doorlicht.
Gedrag
Aan een goed beveiligde IT-omgeving heeft u niets als u en uw personeel niet zorgvuldig omgaan met wachtwoorden of pc’s niet ‘locken’.
Maatregelen die u kunt nemen:
- Zorg samen met uw IT-leverancier voor een goed wachtwoordbeleid: bepaal hoe een wachtwoord eruit moet zien en hoe vaak het moet wisselen. Als u de inloggegevens van uw medewerkers ergens centraal bewaart, doe dat dan in een beveiligd bestand. Geen lijstje met inlognamen en wachtwoorden op het prikbord!
- Waarschuw uw medewerkers voor ‘phishing mails’, die zijn soms moeilijk van echt te onderscheiden.
- Laat medewerkers hun computer blokkeren indien hij of zij even van zijn of haar plaats loopt.
- Klik niet op reclames op websites, ook op betrouwbare websites kunnen advertenties staan die malware op uw netwerk installeren.
Partners
De data die u als zorgaanbieder verzamelt, worden vaak verwerkt binnen andere bedrijven. Toch blijft u verantwoordelijk voor deze data vanuit het perspectief van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het is dus erg belangrijk u ervan te vergewissen dat uw partners en leveranciers verantwoord omgaan met de persoonsgegevens van uw patiënten.
Om te beginnen moet u in kaart brengen met welke partijen u data uitwisselt. De meest belangrijke partners van eerstelijnspraktijken zijn doorgaans de leverancier van praktijksoftware en het factoringbedrijf dat uw declaraties verzorgt.
Maatregelen die u kunt nemen zijn:
- Sluit met alle partners die patiëntgegevens verwerken een bewerkersovereenkomst af waarin expliciet staat vermeld dat het bedrijf uw data goed moet beveiligen. De Wbp verplicht hen om passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om persoonsgegevens te beveiligen.
- Ga daarbij ook na welk protocol uw partners hanteren voor het melden van datalekken. Wist u dat de Autoriteit Persoonsgegevens forse boetes mag opleggen als datalekken niet of niet op tijd gemeld worden?
- Denk ook aan onderaannemers. Vaak werkt de partner ook weer met andere bedrijven samen. Een factoringbedrijf kan bijvoorbeeld zaken doen met een incassobureau of een printbedrijf. In alle schakels van de keten moet de veiligheid van uw patiëntengegevens worden beschermd. U kunt van uw directe partners eisen dat ze ook weer bewerkersovereenkomsten afsluiten met hun onderaannemers.
- Kijk naar certificering. Het is moeilijk om zelf in te schatten hoe goed een partner zijn informatiebeveiliging op orde heeft. De meeste zekerheid heeft u als een partner ISO27001 of NEN7510 gecertificeerd is. Dit zijn speciale normen voor informatiebeveiliging. En dan ben u ervan verzekerd dat getrainde auditors jaarlijks de kwaliteit van het informatiebeveiligingsbeleid toetsen.
- E-mail is niet veilig voor het uitwisselen van patiëntengegevens. Zorg ervoor dat u patiëntgegevens uitsluitend uitwisselt via bijvoorbeeld een beveiligde portal.
Honderd procent veiligheid bestaat niet, maar als u maatregelen neemt om zo veilig mogelijk met uw patiëntengegevens om te gaan (en deze maatregelen ook documenteert!) kunnen uw patiënten ervan op aan dat u al het mogelijke gedaan heeft om hun persoonsgegevens te beschermen. En u staat juridisch sterker mocht het onverhoopt toch een keer fout gaan.
PM Regiomiddagen
Op de PM Regiomiddagen spreekt Fred Bloem over de beveiliging van patiëntengevens. Wilt u meer informatie? Kijk op www.pmregiomiddag.nl.
Fred Bloem is financieel directeur van factoringbedrijf Infomedics ( www.infomedics.nl). Infomedics is sinds 2015 ISO 27001 en NEN7510 gecertificeerd. Infomedics eist van alle partners in haar keten dezelfde certificeringsgraad, waardoor het bedrijf inmiddels volledig ketengecertificeerd is.
Lees meer over het onderzoek door Qfast op https://www.qfast.nl/zelfs-tandarts-wordt-gehackt
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen