Zo krijgt u maximaal gemotiveerde medewerkers
1. Zorg ervoor dat iedereen het groter plaatje begrijpt
Het grotere plaatje of de belangrijkste doelstellingen van uw praktijk is een belangrijk element. Maak voor medewerkers duidelijk wat hun plaats is binnen het grotere geheel. Leg de organisatiestructuur uit en leg hen uit hoe hun werk bijdraagt tot de praktijkdoelstellingen. Waardeer uw medewerkers, zodat ze betrokken zijn bij hun werk en zodat ze zich identificeren met hun functie.
2. Geef ze wat ze nodig hebben
Als medewerkers niet over de juiste middelen, opleidingen of trainingen beschikken, zijn ze niet in staat om hun taken goed uit te voeren. Of ze nu een opleiding, een nieuwe computer of een betere printer nodig hebben, zorg daar dan voor. Zo staat niets een goede uitvoering van hun werkzaamheden in de weg. Als ze behoeftes uitdrukken om productiever te zijn, luister dan heel goed, want als u hier geen gehoor aan geeft, zullen ze minder snel naar u toe komen met voorstellen tot verbetering.
3. Plan zorgvuldig
Het bereiken van lange termijn doelen is soms niet direct zichtbaar. Daarom is het belangrijk om met het team te overleggen wat het plan is om de doelstelling te halen. Uw medewerkers zijn een enorme bron aan ervaring. Evalueer de plannen en betrek iedereen bij de vooruitgang. Geef uw medewerkers een belangrijke rol bij de opbouw van deze plannen, de opvolging en de controle van de verschillende stappen.
4. Wees er voor uw medewerkers
Het leiden van een team is ook het uitstippelen van een toekomstpad voor de medewerkers. Deze moet helder zijn en u moet laten zien dat u mogelijke hindernissen helpt voorkomen. Laat zien dat u er voor ze bent, ook tijdens een crisis. Steek de handen uit de mouwen en werk zij aan zij met uw medewerkers tot de crisis voorbij is. Dit helpt uw medewerkers om tijdens moeilijke periodes ook verder door te zetten en om eventueel zelf een extra tandje bij te zetten.
5. Vier jullie successen
Gaat er iets goed in de praktijk? Hoe klein ook, zorg ervoor dat uw team weet u hen waardeert voor hun inspanningen. Openbare schouderklopjes kosten niets, en zijn in sommige gevallen net zo effectief als geld. Trakteer eens in de kantine of lunch eens samen. Voor een uitzonderlijke prestatie, kunt u een beloning voorzien om hen te motiveren. Bijvoorbeeld een teamuitje.
6. Ontwikkel duidelijke communicatiekanalen
Maak een duidelijke beslissing over hoe u communiceert met uw team: een-op-een gesprekken, vaste team bijeenkomsten, nieuwsbrieven, telefoongesprekken. Het geheim is om een manier te creëren waardoor u uw team op regelmatige basis informeert, zodat ze zich betrokken voelen en dat ze weten wat er gebeurt. Wat kan er helpen om elk van uw medewerkers zijn of haar volledig potentieel in te zetten?
7. Geef het goede voorbeeld
Teamleiders horen het goede voorbeeld te geven. Uw motivatie en enthousiasme heeft een directe invloed op iedereen van uw team. Teamleden gaan op zoek naar uw advies, ondersteuning en leiderschap. Uw normen zullen hun normen worden, dus neem even de tijd om na te denken over uw aanpak. Wat voor soort leider wilt u zijn? En wat soort team wilt u dagelijks om zich heen hebben?

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Reactie toevoegen