Fysiomanager en ‘MijnZorgtoegang’: Optimale begeleiding - minimale rompslomp voor de praktijk

Foto: Shutterstock
In Fysiomanager 2.0 is het patiëntenportaal volledig geïntegreerd. Het patiëntenportaal MijnZorgtoegang biedt patiënten de mogelijkheid om online betrokken te zijn bij het zorgproces. Voor en tijdens de behandeling kunnen vragenlijsten aan de cliënten worden aangeboden. De ingevulde vragenlijsten zijn direct beschikbaar in het elektronisch patiëntendossier in Fysiomanager.
1. Online inschrijven en afspraken plannen
De patiënt kan zich via de website van de praktijk aanmelden en een eerste afspraak inplannen. Ook tijdens de behandeling kan de patiënt online afspraken inplannen en daarbij wordt hij of zij ondersteund door de app die aan ‘MijnZorgtoegang’ is gekoppeld. Deze app is binnen Fysiomanager geheel in de praktijkstijl op te maken. De patiënt kan daarin alle gemaakte afspraken terugvinden en daarvoor signalen op zijn smartphone krijgen. Het onderdeel ‘online inschrijven’ kan bovendien gekoppeld worden aan de fysiotherapeut met het juiste specialisme, legt Peter de Boer uit.
‘Je kunt als praktijkhouder aangeven wat je wilt met online aanmelden. Zo kun je iemand die zich wil aanmelden, op een centrale plek op je website toegang geven. Dan kan de patiënt zelf bepalen waar hij of zij voor komt en bij wie hij of zij behandeld wil worden. Als de praktijk ook een pagina heeft over speciale behandelingen, kun je daar een knop ‘Maak een afspraak’ neerzetten. Dan ziet de patiënt uitsluitend de therapeuten die bij die speciale behandeling.’ Het inschrijfformulier kan gekoppeld worden aan de agenda. Ook kunnen de gespecialiseerde fysiotherapeuten worden getoond, die de gewenste behandeling kunnen uitvoeren. ‘Stel dat je een voorkeur hebt voor een man, dan worden de verschillende mannelijke therapeuten getoond.’
Fysiomanager biedt ook de praktijk de mogelijkheid om het aantal nieuwe afspraken te doseren, vertelt De Boer. ‘Je wilt bijvoorbeeld niet dat één therapeut helemaal volgepland wordt met nieuwe patiënten. Stel dat je nieuwe afspraken voor volgende week openzet, dan kun je deze week je patiënten begeleiden die je onder behandeling hebt en die moet je ook deels volgende week nog kwijt. In Fysiomanager kun je aangeven dat je per dag één of twee nieuwe patiënten wil hebben en per week bijvoorbeeld maximaal zes nieuwe aanmeldingen.’
Volgens De Boer is dit ook voor kleinere praktijken makkelijk in te bouwen in de website. Met een grote knop kan het patiënten makkelijk gemaakt worden om te klikken, bijvoorbeeld op een Ipad. ‘Dit is ook heel interessant voor mensen die in hun eentje werken, want je voorkomt heel veel telefoontjes van mensen die zich willen aanmelden. Dit is dus onderdeel van ons algemeen pakket.’
2. Online vragenlijsten klaarzetten
Het plannen van afspraken kan ook gekoppeld worden aan de vragenlijsten, die de fysiotherapeut informatie verschaffen over de patiënt. Dat kan gaan om het startformulier, maar ook over de tussentijdse en de eindevaluatie. ‘Als praktijk kun je zelf bepalen welke vragenlijsten de patiënt krijgt. De patiënt vult het dossier zelf in, nog voor hij of zij een therapeut heeft gezien. Als het een onbekende patiënt voor die praktijk is, zorgen wij er ook voor dat die patiënt volledig ingepland wordt in het systeem. Inclusief een koppeling naar de zorgverzekeraar.’ Bij de tussenevaluaties krijgt de patiënt van tevoren een signaal dat hij gevraagd wordt een evaluatieformulier in te vullen.
3. Videoconsult
Bij de bevestiging van een afspraak kan de fysiotherapeut ook het linkje voor een videoconsult meesturen. ‘Om het consult te starten hoeft de therapeut alleen maar op de link te klikken. Op het moment dat de patiënt er is, kun je het consult starten. Aan de ene kant start de camera van de therapeut en aan de andere kant die van de patiënt. Heel simpel.’ De Boer benadrukt dat het videoconsult via de app goed beveiligd is. ‘Het videoconsult verloopt ook via ons eigen datacenter. Er zijn geen derde partijen die op de één of andere manier zouden kunnen meekijken.’
4. De koppeling naar oefenprogramma’s als Physitrack, Fytek en Technogym
Cruciaal bij het succes van veel behandelingen zijn de oefeningen die de patiënt meekrijgt. De oefeningen ondersteunen de patiënt bij de behandeling en maken het ook mogelijk dat de therapeut de vorderingen van de patiënt volgt. ‘Je kunt de oefeningen in de praktijk geven en digitaal aan huis. Deze laatste kun je zelfs controleren via een videoconsult, als je de vinger aan de pols wilt houden’, vertelt De Boer.
In het kort
De e-health modules van Fysiomanager en MijnZorgtoegang op een rij:
- Online inschrijven en afspraken inplannen: De patiënt kan zich via de website van de praktijk aanmelden en een eerste afspraak inplannen. Via MijnZorgtoegang kunnen daarna de vervolgafspraken worden gepland.
- Formulieren invullen: MijnZorgtoegang bevat de mogelijkheid om alle formulieren in te vullen.
- Videoconsult: Fysiomanager beschikt bovendien over de mogelijkheid tot videobellen.
- Oefenprogramma’s: Fysiomanager heeft geïntegreerde koppelingen met de databases van bekende oefenprogramma’s.
Meer weten?
- Voor meer informatie bezoek je www.fysiomanager.nl of bel je naar +31 (0) 513 68 38 87.
- MedischOndernemen, Pilot ‘Slimmer Scoren’ met PROMIS gaat van start in fysiotherapiepraktijken, 14 december 2020
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Reactie toevoegen