Mobiel ECG met een medisch callcenter achter de hand
Livv Mobile Health is in 2011 gestart als b edrijf in personenalarmering . D irecteur Mirjam Boonstra: “ De oprichter, m ijn vader , S y se -Jan Boonstra, i s hartpatiënt. Al a rmering is bedoeld voor als het mi s gaat, maar hij wilde eerder informatie. Hij wilde meten als hij ongerus t was. Hij sprak hier over met z ijn cardioloog -EF , Jaap Jan Smit van de Isala ziekenhuizen. Smit gaf aan een heleboel patiënten op de poli te zien die gebruikmaken van allerlei gadget s en zelf metingen doen . A ls professional kon hij daar niet zoveel mee. Zo is de samenwerking ontstaan. ”
Medisch callcenter
Een k linisch gevalideerd apparaat werd gevonden: de Kardia Mobile van AliveCor . Mirjam Boonstra: “ Dat apparaat hebben wij omarmd . Het levert een kwalitatief goed 1- afleiding ECG . En heel belangrijk het k ost weinig tijd , in 30 seconden heb je een rit mestrook . ” Het a pparaat werkt niet met een Bluetooth koppeling maar op ultrasound . Boonstra: “ Als een consument of zorgprofessional advies wil van de specialist kan hij het ECG d oor sturen naar ons medisch callcenter dat 24/7 is bemand . ” L ivv w erkt hiervoor samen met het Isala en Sensire MSC . Boonstra: “ Het zijn allemaal BIG- geregistreerde professionals die te allen tijde onder supervisie staan van een cardioloog. ”
Ook voor de huisarts
De service die L ivv levert , is zowel geschikt voor de consument als voor de professional. E en huisarts kan op een toegankelijke manier een eerste screening doen van zijn risicopatiënten . Boonstra: “ Huisartsen kunnen bij patiënten een mobiel ECG afnemen o nderweg of op de praktijk . Bij twijfel kan de huisarts contact opnemen met het medisch callcenter voor aanvu llend advies. A ls de huisarts het noodzakelijk vind t , kunnen de diagnose en de ritmestrook worden toe gevoegd aan het EPD . De dienst voldoet aan de privacywet- en regelgeving . ”
Voor de huisarts is er nog een voordeel. Boonstra: ‘ In de NHG - standaard wordt aanbevolen om personen van 65 jaar en ouder te screenen op (stil) boezemfibrilleren . Nu gebeurt dit nog vaak met voelen aan de pols, maar met Mobiel ECG hebben huisartsen de mogelijkheid om in dezelfde tijd , in 30 se conden , een ritmestrook te maken. ’ De eerste resultaten met screen en op hartritmeproblemen en professionele opvolging zijn veelbelovend, vindt ook cardioloog Jaap-Jan Smit. Hij heeft meegedraaid in een pilot met Livv Mobiel ECG om ritmes toornissen op te sporen. Smit: “ Om inzicht te krijgen in hoeveel mensen in Nederland er gebaat zijn bij het opsporen van ritmestoornissen zoals boezemfibrilleren, is het van belang het aantal mensen met deze klachten goed te registreren. Juist bij mensen die nog geen klachten hebben en geen last hebben van boezemfibrilleren, kunnen de gevolgen ernstig zijn. Denk aan een herseninfarct met m ogelijk blijvende invaliditeit. ”
L ivv richt zich met dit product vooral op hartritmestoornissen. In de nabije toekomst worden ook oplossingen voor diabetici, COPD e n apneu toegevoegd .
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen