Blog: Uitdelen die klap!
Stel je voor: je hebt besloten iemands contract niet te verlengen omdat diegene niet goed genoeg functioneert. Het was een lastige beslissing voor je, omdat je weet dat zij thuis flink wat problemen heeft en ook echt wel goede momenten heeft op het werk. Je weet dat dit slechte nieuws flinke consequenties kan hebben en ziet er als een berg tegenop om het te gaan brengen.
De neiging van velen is om slecht nieuws te gaan verzachten. Een lange aanloop nemen door bijvoorbeeld te vertellen waar je wél blij mee bent. Ondertussen krijgt de ander hoop en vertrouwen, maar is misschien ook wel verward. Je woorden zijn lovend, maar de ander pikt je zenuwen en ongemakkelijkheid op… Wat is hier aan de hand? Een andere valkuil is om de ander het nieuws zelf in te laten vullen. De ‘hang yourself’-methode: “Vind je het zelf niet een te zware baan voor je?”.
Slecht nieuws geef je het best direct, snel en zonder teveel woorden. Daarna kun je de ander helpen het nieuws te verwerken. Vier stappen.
1. Geef een korte inleidende zin
Bijvoorbeeld: “Ik heb deze afspraak ingepland om je contract te bespreken.”
2. Deel de klap uit
Bijvoorbeeld: “Ik heb besloten je contract niet te verlengen.”
- Houd het kort en bondig
- Geef de belangrijkste argumenten (maximaal 3)
- Pas je non-verbale communicatie aan
3. Help met verwerken
Bijvoorbeeld: “Dit nieuws overrompelt je volgens mij”
- Vang de emoties van de ander op door bijvoorbeeld de emoties samen te vatten.
- Toon begrip en laat stiltes vallen.
- Geef informatie als er om gevraagd wordt.
- Fase 3 kan langer duren dan je verwacht. Geef de ander de ruimte om aan te geven of hij al naar de afronding wil.
4. Bespreek samen ‘hoe het nu verder gaat…’
Bijvoorbeeld: “Maandag om 16 uur spreken we elkaar weer over de overdracht van je taken.”
- Zorg dat je heldere afspraken maakt.
- Let op: dit betekent niet dat jij verantwoordelijk bent voor een oplossing!
Slecht nieuws geven zal nooit je hobby worden, maar hopelijk geven deze tips jou wel wat handvatten en rust!
Marloes den Heijer is dé teambuilder voor tandartspraktijken. Met haar bedrijf Passie in Praktijk ondersteunt zij succesvol tandartsen bij alle vraagstukken over communicatie en organisatie.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Reactie toevoegen