De managementtaken, wie doet wat?
Praktijkhouders zijn niet alleen verantwoordelijk voor patiëntenzorg, maar ook voor organisatorische werkzaamheden. Steeds vaker neemt een praktijkmanager in de huisartsenpraktijk de organisatorische taken voor zijn of haar rekening, zoals het aantrekken, houden en ontwikkelen van goede mensen, het strategisch denken en plannen, de patiënttevredenheid, het verbeteren van processen, het stimuleren van vernieuwingen en time-management.
Welke rol past bij welke medewerker?
Zowel praktijkhouders als praktijkmanagers zijn heel verschillend en bezitten niet allemaal dezelfde kennis en vaardigheden. Daarnaast is de team-samenstelling en behoefte van elke praktijk weer anders. Ook de beschikbaarheid kan meewegen in de keuzes hoe de managementtaken in de praktijk verdeeld worden. Personeelsmanagement in een praktijk met veel verloop is lastig voor een praktijkmanager met een kleine parttime aanstelling. Een praktische leidraad kan zijn om bij het verdelen van de werkzaamheden rekening te houden met de persoonlijke vaardigheden. Managementgoeroe Robbert Quinn onderscheidt de benodigde vaardigheden bij acht verschillende managementrollen:
- Mentor – inzicht in uzelf en anderen, effectief communiceren, ontwikkelen van werknemers.
- Stimulator – teambuilding, particierende besluitvorming gebruiken, conflict managen.
- Innovator – leven met veranderingen, creatief denken, management van veranderingen.
- Bemiddelaar – een machtsbasis opbouwen en handhaven, onderhandelen over inzet en overeenstemming, ideeën presenteren.
- Producent – productief werken, een productieve werkomgeving bevorderen, tijd- en stressmanagement.
- Bestuurder – een visie ontwikkelen en communiceren, doelen en doelstellingen formuleren, ontwerpen en organiseren.
- Controleur – informatie beheren door kritisch denken, omgaan met een overvloed aan informatie, kernprocessen beheren.
- Coördinator – projectmanagement, taken ontwerpen, functieoverstijgend management.
Talent benutten geeft energie
De belangrijkste succesfactoren om medewerkers te vinden, behouden en stimuleren zijn: persoonlijke verbinding, het benutten van de competenties en autonomie en de capaciteit om eigen verantwoorde beslissingen te nemen. Dit is een belangrijke motivatie om eens kritisch te kijken of in de praktijk de taken wel zó verdeeld zijn dat ze aansluiten bij de talenten van de medewerkers.
Inzicht in de talenten van medewerkers geeft een goede onderbouwing voor de keuzes van de werkverdeling. De praktijkhouder die goed is in effectief communiceren en het ontwikkelen van medewerkers kan er voor kiezen het personeelsbeleid zelf te blijven doen en de taken voor ICT en kwaliteitsbeleid te beleggen bij de praktijkmanager die goed blijkt te zijn in het bevorderen van een productieve werkomgeving en doelen en doelstellingen formuleren, ontwerpen en organiseren.
Met het bespreken van de taakverdeling op basis van elkaars sterke en minder sterke kanten in frequente één op één gesprekken, maar ook als team, kunnen de prestaties van het team versterkt worden. Als de managementtaken zo verdeeld worden dat ze aansluiten bij de talenten van de huisartsen en praktijkmedewerkers zal de positieve energie in het team voelbaar zijn, ook voor de patiënten.
Deze blog is bruikbaar voor zowel praktijkhouders, waarnemers, HIDHA’s, praktijkmanagers, assistentes, als praktijkondersteuners voor chronische aandoeningen, GGZ of ouderenzorg en verpleegkundig specialisten. Iedereen die een deel van de managementtaken in de praktijk uitvoert, kan met behulp van een zelftest, die eenvoudig online te vinden is, kijken welke taken het beste bij hem of haar passen.
Linda Tolsma
Interim praktijkmanager en adviseur eerstelijnszorg

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Reactie toevoegen