E-health is inmiddels overal
Voor de professionals zelf is een digitaal systeem waarmee ze hun verrichtingen registreren, van cruciaal belang. Doen ze het zelf niet, dan regelt de zorgverzekeraar het wel en dan verloopt het mogelijk allemaal veel minder efficiënt. Die conclusie trokken fysiotherapeut Harry Geurkink en collega’s in Zuidoost Gelderland uit de perikelen met auditbureaus die nogal doorschoten in hun registratie-eisen. Ze verenigden zich met 26 praktijken in een coöperatie en zetten een eigen database op.
Daarmee krijgen ze zelf inzicht in de omvang en kwaliteit van behandeling, doen ze aan intercollegiale toetsing en krijgt ook de zorgverzekeraar inzicht in de fysiobehandelingen in de regio. ‘We hebben onze database beter op orde dan de zorgverzekeraar’, zegt Geurkink. ‘Straks kunnen we ook vergelijken hoe de behandelingen van pakweg tennisellebogen in de praktijken lopen, als het gaat om pijnvermindering. De zorgverzekeraar kan daarbij meekijken en die reageerde enthousiast.’
Bij Stevenshof Vitaal in Leiden helpt E-health op termijn bij het ondersteunen van een gezonde levensstijl bij bewoners. In de wijk heeft een groep bewoners met hartklachten al een directe lijn met hun cardioloog: via The Box-app geven ze al hun metingen direct door aan deze specialist. En die ziet veel beter hoe het met de patiënt gaat. ‘Patiënten hoeven niet meer voor vijftien minuten naar het ziekenhuis te komen. Ze komen nu twee keer langs en twee keer spreken we elkaar via de webcam. De zorgkosten dalen met een paar honderd euro per jaar', vertelt cardioloog Douwe Atsma.
E-health gaat nu heel hard. Op mijn eigen horloge zie ik hoeveel stappen ik elke dag zet, wat mijn hartslag is en het aantal uren dat ik slaap. En dat is altijd te weinig, hoeveel ik ook sport en op tijd rust neem. Levensstijl blijft iets dat we zelf bepalen en (nog) niet digitaal kunnen regelen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen