Gideon de Haan: 'Van een hand op de schouder naar een high five via whatsapp'
Geen hand meer
Het is half maart. Ik steek ter begroeting van mijn eerste patiënte die ochtend mijn hand uit. Nee, zegt ze resoluut, dat mag niet meer van het RIVM. Oh ja, natuurlijk, ik moet er nog erg aan wennen en mijn reflexen onderdrukken. Altijd vertel ik aan collega’s dat de hand schudden mijn eerste diagnostiek is. Is het een warme of koude, ferme of slappe, droge of klamme hand, het geeft me altijd een eerste indruk over mijn patiënten.
We houden gepaste afstand terwijl we naar mijn behandelkamer lopen. Daar oefen ik samen met mijn patiënte een ontspanningsoefening op anderhalve meter. We maken een vervolgafspraak over twee weken, niet wetende dat die niet meer in de praktijk zal plaatsvinden.
Online verder
Twee weken later spreek ik haar weer op de afgesproken tijd, online via beeldbellen vanachter mijn bureau. Ze had me gebeld dat ze verkouden was en dus thuis bleef. De verbinding komt probleemloos tot stand en ze komt in beeld, dat wil zeggen de onderkant van haar kin. Met een kleine aanwijzing komt ze helemaal in beeld. Het is even wennen zegt ze. Ze is niet zo van het beeldbellen, alleen met haar kleinkinderen, dan wel.
Digitale hand
Ze vertelt me hoe de afgelopen weken zijn gegaan met het oefenen van de ontspanning. Terwijl ze me dit vertelt, zie ik in beeld op mijn telefoon tranen in haar ogen verschijnen. De oefeningen werken goed zegt ze, maar ze wordt er soms ook verdrietig van. Of dat erbij hoort, vraagt ze. Ik zou graag even mijn hand op haar arm of schouder leggen als troost en geruststelling. Ik maak een high five gebaar naar mijn scherm als alternatief, maar het voelt klungelig.
Ze herpakt zich stoer en vraagt of we volgende week nog eens op deze manier kunnen afspreken. Het helpt wel om zo samen even te praten en te oefenen. Het is verbazingwekkend hoe snel online consulten een serieus onderdeel van een goede behandeling kunnen worden en ook hoe snel mensen er handig mee worden.
Onze praktijk waakt enorm over de privacy van patiënten en anderen. Voor deze blog put ik uit alle gesprekken die ik wekelijks heb met verschillende mensen, patiënten en collega’s, en daar maak ik nieuwe verhalen van. Iedere mogelijke gelijkenis met mensen uit mijn werkwerkelijkheid berust daarom op toeval.
Gideon de Haan, psychosomatisch fysiotherapeut en locatiemanager bij FysioHolland bv, Locaties Den Helder, www.fysioholland.nl, g.dehaan@fysioholland.nl

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Reactie toevoegen