MedischOndernemen en succesvol ondernemerschap: Professionele autonomie als cruciale succesfactor
Wat zijn de sleutels tot succes bij ondernemen in de eerste lijn en mondzorg? Die vraag hebben we de afgelopen maanden aan zorgondernemers van heel divers pluimage voorgelegd. In de nieuwe editie van MedischOndernemen leest u een selectie van de artikelen die uit deze interviews zijn voortgekomen. Als abonnee leest u alle edities in onze bibliotheek.
We belichten de verhalen van zowel kleinere als grote ketenorganisaties: gedreven ondernemers die met verve vertellen over hoe ze hun zorg proberen vorm te geven. Over de manier waarop ze aan hun praktijken bouwen, hoe ze hun patiënten proberen te bedienen en hoe ze als ze zelf als ondernemer en praktijkhouder de frisheid en energie vasthouden om die zorg goed te blijven verlenen.
Hoe divers ook – eerstelijns- naast mondzorgondernemers, van solopraktijk tot landelijke ketenorganisaties – een aantal ingrediënten komen uit de verhalen wel naar voren. Opvallend zijn de pleidooien voor professionele autonomie en handelingsvrijheid, de inzet op goede samenwerking met betrokken partners en de prioriteit die goede communicatie met ‘de patiënt’ dient te krijgen.
‘Offshore model’
Boeiend is het verhaal van huisarts René van den Berg, die het zogeheten ‘offshore model’ in zijn huisartsenpraktijk in Den Helder introduceerde. René en zijn collega werken daarbij om en om vier, zes of negen weken, waarna ze afwisselend weer een aantal weken vrij zijn. Doel is een betere balans tussen werk en privé: na bijvoorbeeld zes weken werken krijgen ze weer voldoende tijd om zich op te laden. Patiënten zijn over het algemeen begripvol. ‘Goed dat je dit doet, want huisartsen raken steeds vaker burn-out’, reageerde bijvoorbeeld een patiënt. (Zie: Huisarts René van den Berg over het 'offshore model': 'Zo maken we het huisartsenvak weer behapbaar')
Lokaal leiderschap
Intrigerend is ook de visie van tandarts Thomas Rietrae, eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met inmiddels 30 vestigingen, 700 werknemers en een omzet van 70 miljoen euro. De groep onderscheidt zich door onafhankelijkheid van externe investeerders en een sterke focus op zorgkwaliteit en bedrijfsstructuur. Centraal in de visie op zorg staan bij Rietrae: echt luisteren naar de patiënt, inzet op preventie en professionele autonomie.
‘Ik organiseerde het ontzettend goed voor mijn tandartsen en zorgde dat ze bezig konden zijn met het vak’, schetst Rietrae het geheim van zijn succes. ‘Wij besteden veel aandacht aan het lokale leiderschap. Door te werken met de combinatie van praktijkmanagers en chefs de clinique die de lokale teams moeten inspireren.’ (Zie: Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen): ‘Professionele autonomie is cruciaal’)
Zelfsturende teams
Professionele autonomie staat ook centraal bij Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg Nederland, die in het interview thema’s aansnijdt als de noodzaak van preventie, effectiviteit van de zorg en veronderstelde personeelstekorten. Juist de combinatie van buurtgerichte zorg, professionele autonomie en zelfsturende teams heeft bij Buurtzorg eerst tot een sterke groei geleid, waarna een afname volgde van het aantal uren thuiszorg, stelt De Blok. ‘Stel je voor: er zijn 4000 thuiszorgorganisaties, terwijl 30% van de wijkverpleegkundigen in Nederland bij Buurtzorg werkt. Terwijl we ongeveer 15% van de wijkverpleegkundige zorg leveren. Dat betekent dat het opleidingsniveau bij ons aanzienlijk hoger is dan in alle andere organisaties. Je moet gewoon met goed opgeleide mensen werken om die buurtgerichte zorg te kunnen leveren.’
De Blok plaatst dus nadrukkelijk kanttekeningen bij de onvermijdelijk lijkende personeelstekorten. ‘Wat Buurtzorg doet heeft geleid tot bijna een halvering van de thuiszorg in ons werkgebied. We richten ons op de buurt en het mobiliseren van de informele netwerken te plekke. Wij kijken wat mensen zelf nog kunnen, richten ons op preventie en op de sociale kant. Ik wil terug naar de driehoek wijkverpleging, huisarts en maatschappelijk werk.’ (Jos de Blok (Buurtzorg): ‘Dankzij professionele autonomie is het aantal uren thuiszorg bij ons gehalveerd’)
Digitaal Magazine 3 is uit: MO over succesvol ondernemen in eerste lijn en mondzorg
In MedischOndernemen 3 komen eigenzinnige zorgondernemers uit de mondzorg en eerste lijn aan het woord. We spraken met zowel managers van landelijke ketens als met praktijkhouders van kleinere praktijken. Zo leest u over de bijzondere visie van tandarts Thomas Rietrae, Poeya Mohtadili over DanteKids als schooltandarts 2.0 en de samenwerking van DentalClinics met ReviewCollect. Dit naast praktische artikelen over digitalisering, strategische planning en praktijkmanagement.
Als abonnee leest u alle edities in onze bibliotheek.
Gaan we met de overvloed aan dentale ketens niet het zelfde risico lopen als bij Co-Med waar winst voor de patiënt gaat gezien de steeds vaker voorkomende klachten omtrent prothesewerk
die wij als tandprotheticus binnen krijgen.
Veelal wordt gesteld dat bij sterk geresorbeerde processus de enige oplossing implanteren en het plaatsen van een stegconstructie is waarbij de patiënt zich vaak gedwongen voelt om voor deze keuze te gaan.
Dit wordt op niet al te lange termijn onbetaalbaar voor verzekeraars met alle gevolgen van dien.
Terwijl er vaak nog andere mogelijkheden bestaan om de problemen op te lossen.
Ingediend door Cherelle Bolan… (niet geregistreerde gebruiker) op vr, 04/10/2024 - 11:45
Reactie toevoegen