Nieuwe mensen aantrekken en huidige collega’s betrokken houden

Poeya Mohtadili (midden): ‘Als bedrijf heb je niet alleen te maken met je eigen koers, maar ook met de life cycles van je mensen’ (Foto: Claudia Kamergorodski)
Dat zien en die waardering kennen meerdere niveaus: we vieren het gezamenlijke en het individuele. Vlak voor Oud en Nieuw werd de Satiscare-familie binnen 6 weken 40 nieuwe leden rijker. We reisden in een grote touringcar alle praktijken af richting de Efteling. Op elke locatie stond een groep collega’s klaar met hun eigen cultuur, drama’s, overwinningen en geschiedenis. Een eigen subfamilie binnen het grotere geheel zou je eigenlijk zeggen.
Gevoel van erbij horen
Glühwein, karaoke en gedeelde angst voor achtbanen droegen bij aan dit gevoel voor gezamenlijkheid en erbij horen. In het nieuwe jaar aan ons de taak het andere niveau van gezien worden en waardering uit te dragen: niet alleen de familie, maar ook het individu laten groeien binnen onze organisatie.
We hebben nieuwe mensen aangetrokken, maar we willen bestaande krachten ook aangetrokken houden. Een sollicitatiegesprek draait bijna geheel om verwachtingen. Wat kan het bedrijf betekenen voor mij en vice versa? De kunst is, om als de welkomstwoorden zijn uitgesproken en de champagne is ontkurkt, deze verwachtingen ook los te kunnen laten. Wie en waar is deze collega nu?
Life cycles en fietsenplan
Als bedrijf heb je niet alleen te maken met je eigen koers, maar ook met de life cycles van je mensen. Collega’s krijgen kinderen en ontdekken een nieuwe kracht en kwetsbaarheid in zichzelf, hun ouders worden ziek en hun tijd wordt opeens nog kostbaarder, of er vallen juist zorgtaken weg en er komt nieuwe energie beschikbaar. Dan moet er de kans zijn om andere, meer passende rollen en taken in het bedrijf te vinden.
Een nieuwe collega was een beetje teleurgesteld over ons fietsenplan. Dat kan je werkgevers-ego diep krenken – iemand is nieuw en constateert direct een probleem, maar we besloten iets anders te proberen. Toen ze aangaf goede ideeën te hebben, faciliteerden we haar om zelf de oplossing te ontwikkelen. Nu ligt er een fietsenplan klaar waardoor deze collega niet alleen eigenaarschap ervaart over de koers van het bedrijf, maar andere werknemers ook profiteren van haar initiatief en zorgvuldigheid.
‘Als je valt, raap ik je op’
Je kan als bedrijf ervoor kiezen een veilige omgeving te bieden waarin iedereen met die nieuwe wensen en vaardigheden dingen kan proberen en leren. Een kwaliteit kan ontwikkelen, zelfs als je nog niet weet of het een kwaliteit is. Iemand zal vast eens de mist in gaan, maar het bedrijf kan iemand zijwieltjes of juist stootkussens bieden. “En als je valt, raap ik je op, stof ik je af en help ik je weer op je eigen benen te staan.”
Over Poeya Mohtadili
Poeya Mohtadili (37) studeerde tandheelkunde aan de ACTA. Hij leidt de Satiscare Zorggroep (2012), een organisatie met vijf mondzorgpraktijken. In 2021 opende hij de Dante Tanden-praktijk op de Zorgboulevard in Rotterdam Zuid, een Lifestyle en Experience Center voor multidisciplinaire preventieve zorg aan jeugd en gezin.
Link:
-
MO Actueel: 'Boeien en binden van je team', 30 maart 2023
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Reactie toevoegen