Column Marijke: Een tweede kans om een eerste indruk te maken?
Je bewust zijn van de impact van die eerste indruk is een kans op zich. Zorg dat je met die indruk bereikt wat je wilt. Vertrouwen, angst, medelijden? Een bedelaar gaat niet in zijn nette pak staan bedelen. Hij wil medelijden opwekken, zieligheid uitstralen, niet de indruk geven dat hij niets nodig heeft.
Kinderen aan de rafelrand van de samenleving weten dit. Mijn Rotary club ondersteunt een kinderhuis in Amsterdam-Noord, het Leefkringhuis. Op een dag kwam meneer Paul, de directeur, keurig in het pak naar zijn kantoor in het Leefkringhuis. Hij zou die avond bij ons op de club komen voor financiering. Groot was de verbazing bij de kinderen. Geld vragen doe je toch niet in je mooie pak, maar in een versleten T-shirt met gaten? Anders geloven ze je toch niet?
Onze emotie bepaalt onze voorstelling van zaken, die weer ons gedrag bepaalt. Evenzeer bij jou als bij de ander. Wees je bewust van de emotie die je op wilt wekken. De indruk die je wilt maken. Bij financiering voor je praktijk wil je vertrouwen wekken, uitstralen dat jij een goede investering bent en aan alle verplichtingen zult voldoen. Je wilt dat die investeerder of bankmedewerker met jou meedenkt, in jou gelooft en jou krediet verschaft. Dit bereik je met positief gedrag, juiste kledingkeuze, een ferme handdruk. Je gelooft er in, en dat straal je uit.
De stelregel is: wat de ander hoort en begrijpt wordt voor slechts 7% bepaald door woorden, voor 38% door de intonatie en voor 55% door de lichaamstaal. Met deze kennis heb je geen tweede kans nodig.
Reactie toevoegen