Fysiopraktijk Anno Nu: Levendig evenement voor beroepsgroep in beweging
Fysiotherapie als beroepsgroep staat voor flinke uitdagingen, dat werd zaterdag opnieuw duidelijk. Het congres vond plaats in Gebouw ’t Hart, hoofdkantoor van onder meer de VvAA. Dagvoorzitter Chantal Verspaille, de cabareteske Vlaamse hoogleraar Gezondheidsrecht, nam de deelnemers op een vrolijke manier mee langs alle serieuze thema’s.
En vragen leven er genoeg, zo bleek. Hoe kan een fysiopraktijk dealen met de zorgverzekeraars en tegelijk een goede omzet maken? Wat komt er kijken bij een trend als regionaliseren? Hoe kun je je praktijk op de kaart zetten in de regio? Hoe word je door de zorgverzekeraar serieus genomen? Bezoekers hadden de keuze uit meerdere workshops met veel interactie, zoals over het all-in-loon, arbeidsrecht, samenwerking en regionalisering, de positionering van de fysiopraktijk en een pleidooi voor een totaal andere manier van ondernemen.
‘Alice in Wonderland’
Openingsspreker Eus Peters, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), pleit ervoor om de patiënt nog meer centraal te stellen. Peters laat een aantal statistieken zien van de omzet in de detailhandel en de kosten in de zorg, waarbij de uitgaven van beiden in 2017 nagenoeg overeenkomen, grofweg € 100 miljard. In dat jaar gaven Nederlanders per persoon zo’n € 5700 uit aan zorg, becijferde het CBS.
Volgens Peters veranderen consumenten van Roodkapje in een soort Alice in Wonderland: van een meisje dat bang is in het grote dierenbos tot een jongedame die gretig op zoek gaat naar al het moois dat er te koop is. Hij signaleert een reeks trends, zoals het streven naar puurheid, het belang van persoonlijke zorg en het zoeken naar eigen oplossingen via ‘peer-to-peer’-concepten zoals AirB&B en Marktplaats. Daarbij doet de consument steeds meer met zijn mobiel en het belang van zingeving en gezondheid neemt steeds verder toe, aldus Peters. ‘Patiënten willen steeds meer ‘ontzorgd worden’. Ze hunkeren naar gezondheid, maar het is wel jouw probleem als zorgverlener.’
Fysiotherapeuten kunnen veel leren van de detailhandel, betoogt Peters, aangezien de uitdagingen vergelijkbaar zijn. ‘Consumenten komen af op de aanbieders die én het beste verhaal hebben én goed zijn in het leggen van relaties én tegelijk volgens een strakke planning leveren. Meest succesvol zijn bedrijven die goed scoren in zowel online als offline verkoop, zoals CoolBlue.’
‘Wij brengen u in beweging’
De deelsessie ‘Hoe positioneert u uw praktijk’ van Peter Rakké en Bozidar Vokovic sluit naadloos aan bij het betoog van Peters. Rakké en Vokovic, adviseurs bij de VvAA, bekijken met de deelnemers hoe ze hun visie en missie in een pitch van een minuut kunnen neerzetten. De oefening leidt tot mission statements als: ‘Uw vitaliteit is onze zorg’ en ‘Wij brengen u in beweging’. Vokovic signaleert dat het bij fysiotherapeuten nog ontbreekt aan de vaardigheid om zich online snel vindbaar te maken. Wie zoekt op ‘ik heb mijn knie verdraaid’, vindt via Google op de eerste pagina’s geen enkele fysiotherapeut, aldus Vokovic.
Katrijn van Berkum en Timo van Oosterhout, juristen bij de VvAA, gaan tijdens een plenaire keynote in op het houden van controles door de Nederlandse Zorgautoriteit en de contractering met zorgverzekeraars. Wat gebeurt er als je geen contract hebt met een zorgverzekeraar? Volgens de zorgverzekeraars is de NZa vaak op de hand van de zorgaanbieders, maar toch treedt de NZa soms hard op en legt boetes op. Ook zorgverzekeraars hebben de verplichting om de rechtmatigheid van declaraties te controleren. Bij de verstrekking van patiëntgegevens komt de zorgverlener snel in een spagaat terecht, omdat dat alleen onder strikte voorwaarden toegestaan is. Van Berkum en Van Oosterhout adviseren nooit zomaar patiëntgegevens te verstrekken en een controlebezoek door de NZa of de zorgverzekeraar goed voor te bereiden.
‘Neem het heft in eigen handen’
Bij de deelsessie ‘Het kan echt anders’ vertelt initiatiefnemer Harry Geurkink wat er kwam kijken bij de oprichting van coöperatie Fysiocare Zuidoost Gelderland. De coöperatie telt inmiddels zo’n 20 praktijken met 200 fysiotherapeuten in de regio Zevenaar-Doetinchem. Doel van de coöperatie is om sterker te staan tegenover zorgverzekeraars onder andere door zelf systematisch gegevens te verzamelen over de fysiobehandelingen in de regio. ‘Ga niet zoals in een pluspraktijk proberen uit te blinken in strakke administraties en audits, maar neem de ruimte om het heft in eigen handen te nemen’, betoogt Geurkink, die processen aanspande tegen in zijn ogen ondeskundige auditbureaus. ‘Bij Menzis hoorden we dat ze verbaasd waren dat we niet harder hadden geprotesteerd tegen de administratieve lasten van pluspraktijken. Mensen willen best werken met goede informatiesystemen, als er maar een verhaal achter zit, ze er minder werk door krijgen en niet bang hoeven te zijn voor de zorgverzekeraar. Dat doen we voor onszelf, maar ook voor de verzekeraar.’
Een optreden van cabaretier Thijs Lindhout vormt de spirituele afronding van dag. Hij vertelt hoe hij op zoek ging naar de gouden formule voor geluk door 130 interviews met succesvolle sporters, acteurs en muzikanten. Ook interviewde hij mensen met ernstige ziekten en handicaps, die vaak nog gelukkiger en bewuster bleken dan succesvolle mensen. Lindhout betoogt dat de focus die we hebben en de lichaamshouding die we aannemen bepalen hoe we ons voelen op spannende momenten. ‘Als we invloed kunnen uitoefenen op onze emoties, dan kunnen we op nog veel meer dingen invloed uitoenen. Soms moet je de moeilijke weg kiezen om op lange termijn een gelukkiger leven te leiden.’
Hoogleraar en cabaretière Chantal Verspaille sloot de dag al spelend op de banjo met de aanmoediging aan de beroepsgroep om vooral ook zelf te blijven bewegen. ‘Blijf bewegen bovenal en drink een pintje met Chantal.’
Meedenken met editie 2020?
Het programma van Fysiopraktijk Anno Nu viel bij de bezoekers in goede aarde: het evenement scoort bij de deelnemers gemiddeld een 8, zo blijkt uit de enquête. Die lijn zetten we graag voort. Daarom onze vraag aan u: wilt u meedenken over Fysiopraktijk Anno Nu – editie 2020? Stuur uw ideeën naar de redactie.
Geschreven door: Martin Zuithof, hoofdredacteur MedischOndernemen
Reactie toevoegen