Innovatieve zorgorganisaties financieel afgestraft
Dat constateert Harro Messelink, productmanager bij Quli. De Nederlandse zorg is teveel gericht op ‘productie’ draaien. Zorginstellingen die door de inzet van technologische innovaties minder ‘productie’ draaien, maar patiënten even goed -of vaak beter- helpen, krijgen minder vergoeding. Messelink: ‘Doordat het vergoedingenstelsel is gebaseerd op ‘productie’ is de prikkel verdwenen om patiënten onafhankelijk te maken van zorg. De verbetering van de zorg is hiermee in een impasse geraakt.’
Exemplarisch zijn zorginstellingen die gebruikmaken van beeldbellen bij de verpleging van patiënten. Zij krijgen hiervoor geen behandelvergoeding, maar een veel lagere zorgvergoeding. Messelink: ‘Partijen die effectiever werken en hierdoor betere zorg kunnen bieden, snijden zichzelf financieel in de vingers. In veel gevallen leidt dit tot het niet implementeren van beschikbare en betaalbare, technologische oplossingen. De zorg blijft zo op het bestaande niveau doormodderen en kostenbesparingsmogeljikheden worden genegeerd. Het massaal gebruik van E-health-toepassingen komt hierdoor niet van de grond.’
Om de kwaliteit van de zorg structureel te verbeteren moet het financieringssysteem in de zorg op de schop. Messelink: ‘Efficiënte en effectieve zorg in het belang van de patiënt moet worden beloond en niet het draaien van ‘productie’. Kijk als overheid naar vooruitstrevende zorg(financierings)systemen in het buitenland. In de VS krijgen zorginstellingen bijvoorbeeld een beloning voor patiënten die –binnen een bepaalde periode- niet terugkeren in het zorgproces. Dat is een wezenlijk andere instelling, waarbij technologische oplossingen een doorslaggevende rol kunnen spelen. De zorgverlener neemt hiermee het voortouw in de toepassen van e-healthoplossingen, waarmee zelfredzaamheid van de burger wordt vergroot.’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 4 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen