Onlangs opende in Den Bosch een nieuwe Mondzorg Poli voor spoedklachten. Directeur Maarten Muijen legt uit dat de Mondzorg Poli’s succes hebben omdat ze in samenwerking met lokale tandartsen worden opgezet in grootstedelijke regio’s. ‘We komen alleen als we gewenst zijn en we het op onze manier kunnen opzetten.’
‘Mister Spoedzorg’ Maarten Muijen: ‘De formule van de Mondzorg Poli werkt’
donderdag 10 september 2020
6 min
De Mondzorg Poli is een zelfstandige praktijk die zich richt op spoedzorg buiten de normale werktijden. Initiatiefnemer van de poli’s is Maarten Muijen, inmiddels directeur van vier vestigingen, waarmee hij al de bijnaam ‘Mister Spoedzorg’ verwierf. Er zijn vestigingen in Amsterdam, Almere, Utrecht en sinds augustus ook in Den Bosch. Daarnaast is Muijen als tandarts verbonden aan Amstel Dental in Amsterdam.
Slotervaart Ziekenhuis
Muijen nam in 2011 het initiatief tot de Mondzorg Poli in het toenmalige Amsterdamse Slotervaart Ziekenhuis. ‘We waren de eersten die de spoedzorg lostrokken van de algemene praktijk. Dat was iets unieks, inmiddels zie je vergelijkbare initiatieven en worden we gekopieerd, maar niet geëvenaard. Het zijn juist bijvoorbeeld onze patiënt gerichte randvoorwaarden die ons zo uniek maken in Nederland.’
Ook de setting van de Mondzorg Poli is uniek, stelt Muijen. ‘Neem Den Bosch. Tot voor kort deden alle tandartsen in de regio Den Bosch vanuit de tandartsenkring bij toerbeurt spoeddiensten in de avond en de nacht. Wij bieden een centrale veilige locatie aan, waar patiënten 365 dagen per jaar terecht kunnen en deelnemende tandartsen weten wat die locatie is.’
Veel animo
Na de opening van de spoedpoli in het Slotervaart Ziekenhuis kreeg Muijen regelmatig de uitnodiging om ook elders spoedpoli’s op te zetten. ‘We waren de eersten die een spoedpoli in het ziekenhuis begonnen. In het Slotervaart Ziekenhuis kunnen mensen overdag, ’s avonds en ’s nachts terecht. Daarna zijn we steeds gevraagd om ergens te komen en dat helpt erg in het proces. Onder tandartsen is heel veel animo om bij ons te werken, bij elke poli werkt een enthousiaste groep medewerkers met affiniteit voor spoed.’
Het concept van Mondzorg Poli krijgt inmiddels navolging, vertelt Muijen. ‘Mensen kopiëren het resultaat, maar niet de route ernaar toe. Ik vind het spijtig als er in andere steden verschillende spoedinitiatieven ontstaan, die met elkaar lijken te concurreren. Ik denk dat samenwerken beter is.’
Wat is uw rol bij de poli’s?
‘Mijn rol is tandarts-directeur voor alle poli’s. Ik moet er onder andere voor zorgen dat het zorginhoudelijk op orde is. Ik coördineer de poli’s samen met de praktijkmanagers, de lokale samenwerkingspartners en het Tandarts Bemiddelingsbureau (TBB). Daarnaast werk ik met veel plezier als tandarts in Amsterdam, naast andere ondernemingen in de mondzorg.’
‘Mijn rol is tandarts-directeur voor alle poli’s. Ik moet er onder andere voor zorgen dat het zorginhoudelijk op orde is. Ik coördineer de poli’s samen met de praktijkmanagers, de lokale samenwerkingspartners en het Tandarts Bemiddelingsbureau (TBB). Daarnaast werk ik met veel plezier als tandarts in Amsterdam, naast andere ondernemingen in de mondzorg.’
Hoe ziet een Mondzorg Poli eruit?
‘Het is een relatief kleine praktijk, vergelijkbaar met een éénpitter, maar het aantal verwijzers ligt enorm hoog. Het is van belang dat de gehele groep in de regio meedoet, want wij willen de zorg waarborgen op lange termijn. Ik denk in periodes van twintig jaar en langer. Dan heb je een bepaalde massa nodig. Die formule heeft de afgelopen jaren gewerkt.’
‘Het is een relatief kleine praktijk, vergelijkbaar met een éénpitter, maar het aantal verwijzers ligt enorm hoog. Het is van belang dat de gehele groep in de regio meedoet, want wij willen de zorg waarborgen op lange termijn. Ik denk in periodes van twintig jaar en langer. Dan heb je een bepaalde massa nodig. Die formule heeft de afgelopen jaren gewerkt.’
‘Er zijn ook plaatsen waar dit initiatief niet van de grond komt, omdat het aantal praktijken in de regio te klein is. De formule werkt alleen in grootstedelijke gebieden en alleen een handvol posten is levensvatbaar. Buiten deze gebieden waar de tandartsendichtheid lager ligt, organiseert onze samenwerkingspartner het Tandarts Bemiddelingsbureau de spoedgevallendienst.’
‘Het zijn allemaal zelfstandige praktijken, met zo’n twaalf tot vijftien tandartsen per praktijk. Dankzij onze manier van organiseren zijn mensen ook zo positief. In Amsterdam, Utrecht en Almere hebben we wachtlijsten van tandartsen die bij ons willen werken. Ze hebben passie voor spoedeisende tandheelkunde en willen daar graag bij ons vaste avond- of weekenddiensten voor draaien.’
Wat is een goede route om zo’n poli te openen?
‘De beste manier is als het verzoek vanuit de lokale tandartsen komt. We gaan nergens heen waar we niet gevraagd zijn. Na een periode waarin we kijken wat de beste organisatie is, nemen we met het lokale netwerk en samenwerkingspartners de beslissing. Een voorwaarde daarbij is transparantie.’
‘De beste manier is als het verzoek vanuit de lokale tandartsen komt. We gaan nergens heen waar we niet gevraagd zijn. Na een periode waarin we kijken wat de beste organisatie is, nemen we met het lokale netwerk en samenwerkingspartners de beslissing. Een voorwaarde daarbij is transparantie.’
Hoe liep dat in Den Bosch?
‘Als de langst bestaande aanbieder van spoedzorg hadden we sympathisanten in die gemeente. Ik ben door enkele tandartsen gevraagd om mee te denken. Zij hebben de informatie gedeeld met alle lokale tandartsen. Dan kunnen er beslissingen worden genomen en kan het starten. Blijkbaar hebben mensen vertrouwen in wat wij doen en een goed gevoel bij onze manier van organiseren.’
‘Als de langst bestaande aanbieder van spoedzorg hadden we sympathisanten in die gemeente. Ik ben door enkele tandartsen gevraagd om mee te denken. Zij hebben de informatie gedeeld met alle lokale tandartsen. Dan kunnen er beslissingen worden genomen en kan het starten. Blijkbaar hebben mensen vertrouwen in wat wij doen en een goed gevoel bij onze manier van organiseren.’
‘Het is een duidelijke trend dat eerstelijnszorg uit de ziekenhuizen gaat, zodat deze zich kunnen concentreren op de meer hoog complexe zorg. Dat heeft er ook in Den Bosch voor gezorgd dat we in overleg met alle betrokken partijen hadden besloten de poli buiten het ziekenhuis op te richten.’
Hoe waarborgt u de kwaliteit van de poli’s? Hoe ontstaat dat vertrouwen?
‘We zijn de langst bestaande aanbieder en dat geeft veel vertrouwen. Daarbij werken we vanuit duidelijke voorwaarden: We hebben een beperkte tarievenlijst, puur gericht op spoedeisende mondzorg. Daarbij hebben we duidelijke afspraken over de informatievoorziening naar de eigen tandarts. Verder kunnen mensen bij ons altijd achteraf betalen. Bovendien zijn we goed bereikbaar dankzij de samenwerking met het Tandarts Bemiddelingsbureau, die landelijk de bereikbaarheid bij spoedzorg verzorgt.’
‘We zijn de langst bestaande aanbieder en dat geeft veel vertrouwen. Daarbij werken we vanuit duidelijke voorwaarden: We hebben een beperkte tarievenlijst, puur gericht op spoedeisende mondzorg. Daarbij hebben we duidelijke afspraken over de informatievoorziening naar de eigen tandarts. Verder kunnen mensen bij ons altijd achteraf betalen. Bovendien zijn we goed bereikbaar dankzij de samenwerking met het Tandarts Bemiddelingsbureau, die landelijk de bereikbaarheid bij spoedzorg verzorgt.’
Welke passie moeten tandartsen hebben voor de Mondzorg Poli?
‘Heel simpel: als je tijdens je opleiding pijnklachten oplossen al leuk vond, en bijvoorbeeld affiniteit hebt met endostarts en kleine chirurgische ingrepen, dan pas je perfect bij ons. Anderzijds zijn er ook tandartsen die zich volledig willen toeleggen op bijvoorbeeld de esthetische tandheelkunde of algemene tandheelkunde. Ook zij willen wel een vast dagdeel bij ons patiënten van hun kiespijn af helpen. Voor die tandartsen bieden wij een uitdagende, interessante en dankbare werkplek, als aanvulling op hun werk in de reguliere praktijk.’
‘Heel simpel: als je tijdens je opleiding pijnklachten oplossen al leuk vond, en bijvoorbeeld affiniteit hebt met endostarts en kleine chirurgische ingrepen, dan pas je perfect bij ons. Anderzijds zijn er ook tandartsen die zich volledig willen toeleggen op bijvoorbeeld de esthetische tandheelkunde of algemene tandheelkunde. Ook zij willen wel een vast dagdeel bij ons patiënten van hun kiespijn af helpen. Voor die tandartsen bieden wij een uitdagende, interessante en dankbare werkplek, als aanvulling op hun werk in de reguliere praktijk.’
Links: Mondzorgpoli en Tandarts Bemiddelingsbureau, SpringerLink, ‘De Mondzorg Poli. Met marktwerking heeft dit initiatief niets te maken’, 2012
Reactie toevoegen