Praktijken missen kansen op grote kostenbesparingen IT
Een nieuw door Forrester Consulting in opdracht van Network Hardware Resale uitgevoerd onderzoek laat zien dat, hoewel een overweldigend aantal IT-beslissers in bedrijven (76 procent) zich onder druk gezet voelt de kosten te drukken, veel van hen zich niet bewust zijn van de mogelijkheden een ander onderhoudscontract af te sluiten, terwijl zij zich daarnaast door leveranciers vaak laten overhalen hun hardware eerder te vervangen dan nodig is.
Vervanging
Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 79 procent van de onderzochte organisaties hun bekabelde netwerkinfrastructuur iedere een tot vijf jaar vervangt, afgaande op industriegemiddelden die (let wel!) afkomstig zijn van de leveranciers. Leveranciers bepalen de ‘einde levenscyclus’-agenda, hetgeen resulteert in een soms onnodige en dure vervanging van de IT-apparatuur. Apparatuur die nog marktwaarde vertegenwoordigt en veelal gemiddeld meer dan twintig jaar meekan. "Na een enquête onder 304 IT-beslissers kwam Forrester tot de conclusie dat ondanks dat de IT-budgetten constant onder bewaking staan, bedrijven automatisch op het advies van de leverancier afgaan, hetgeen er toe leidt dat ze geen oog meer hebben voor winst die te behalen is met het oprekken van de levenscycli van de hardware en het laten uitvoeren van het onderhoud door een derde partij."
Besparingsopties
Enkele bevindingen uit het onderzoek op een rij:
• Einde levenscyclus apparatuur wordt te vroegtijdig afgekondigd: 85 procent van de respondenten bevestigde dat ze hun legacy netwerkapparatuur nog niet zouden hebben weggedaan indien de leverancier de ondersteuning niet had beëindigd.
• OEM-onderhoudsservices hebben een lage terugverdienindex: meer dan 80 procent van de organisaties sluiten onderhoudscontracten met de fabrikanten van hun apparatuur; dit ondanks het feit dat ze weinig waarde zien in wat ze hiermee aanschaffen en hun onvrede uiten over kostenbesparingen die niet kloppen, nieuwe tarieven die ze krijgen voorgeschoteld en niet-flexibele prijsmodellen.
• De mogelijkheid het onderhoud door derden te laten uitvoeren, is bij velen onbekend: slechts 21 procent rapporteert bij de onderhandelingen over service- en onderhoudscontracten gebruik te hebben gemaakt van concurrerende aanbiedingen van derde partijen, terwijl 80 procent verzekert dat indien zich een derde partij zou melden die de ondersteuning en het onderhoud voor minder geld wil doen, ze daarmee in zee zouden gaan.
"Iedere praktijkhouder of praktijkmanager zou kritischer moeten kijken naar zijn leveranciers," aldus Glenn Fassett, "Elk bedrijf, groot of klein, moet weten dat er met een betrouwbare third-party leverancier van onderhoudsdiensten veel geld te besparen is."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minWaarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Estate planning voor de praktijkhouder: 5 tips!
9 okt om 11:30 uur 5 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Erik van Dam (VvAA) over de handhaving op ‘schijnzelfstandigheid’: ‘Kun je straks nog als zzp'er in de zorg werken? Dat lijkt heel beperkt’
20 sep om 11:30 uur 6 minDe Belastingdienst gaat weer serieus handhaven op schijnzelfstandigheid en de bestaande modelovereenkomsten…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
De nieuwe pensioenwet deel 1: De veranderingen in de nieuwe pensioenwet in het kort
12 sep om 13:38 uur 3 minSinds 1 juli 2023 is de Wet Toekomst Pensioenen in werking getreden. In deze wet zijn afspraken vastgelegd over…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Reactie toevoegen