Rondetafelgesprek Mondzorgpraktijk Anno Nu: 'Hou het hoofd koel en word niet boos'
Wat hebben jullie het afgelopen jaar geleerd en welke lessen nemen jullie mee naar het nieuwe jaar? De partners van Mondzorgpraktijk Anno Nu, dat online plaatsvond op 12 en 16 december, deelden hun ervaringen en inzichten. Een advies voor dit nieuwe jaar: ‘Koester je patiënten! Het bezoek aan de tandarts is voor de meesten nu het enige uitje.’
De partners van Mondzorgpraktijk Anno Nu stellen zich kort voor. Michael Joosen, directeur van Voorpraktijken : ‘Wij helpen praktijken met alle randvoorwaarden en contracten op facilitair gebied. Dat doen we voor 650 praktijken en door deze schaalgrootte kunnen we goede prijzen bedingen en kunnen we zaken goed regelen voor onze klanten.’
Erik Garritsen, directeur van Intelly : ‘Wij leveren declaratie- en administratie software, vooral op het vlak van facturering.’ Nancy Jonkman, sectorspecialist bij ABN AMRO : ‘Wij volgen trends en ontwikkelingen in de mondzorg, we geven masterclasses en hebben nauw contact met diverse stakeholders. Daarnaast begeleiden we financieringsaanvragen bij de aankoop en verbouw van bestaande en nieuwe panden, of een overname. Mijn collega’s en ik bezoeken regelmatig praktijken in het hele land.’
Pieter Schram, directeur van Vertimart : ‘We leveren software waarmee onze klanten een goede administratie kunnen voeren en we ondersteunen hen daarbij, zodat ze optimaal gebruik kunnen maken van onze producten.’ Guus Vreeswijk, oprichter van Dental Plek : ‘We zijn een veilig online communicatie- en informatieplatform voor iedereen die in de mondzorg werkt, een sociaal intranet. Onze klanten beschikken met Dental Plek over een tool waar alle informatie samenkomt.’
Trends van het afgelopen jaar
Joosen: ‘Door corona en toen de mondzorgpraktijken moesten sluiten, zagen veel van onze klanten ineens hun omzet wegvallen. “We hebben zitten slapen”, zeiden ze. Want ze zagen dat er veel geld van hun rekening werd afgeschreven in verhouding tot wat ze daarvoor terugkregen. Dat was het moment om hen te helpen en te kijken naar alle contracten en randvoorwaarden.’
Joosen geeft als voorbeeld het bedrag dat sommige praktijken maandelijks uitgeven aan online marketing. Dat is soms vijfhonderd tot duizend euro per maand. ‘Dat valt niet op als de omzet blijft komen. Wel als die plotseling wegvalt. Er volgt een interessant gesprek als je vervolgens vraagt of ze weten waar hun nieuwe patiënten vandaan komen.’
Formulier voor triage
Schram: ‘We hebben snel voor onze klanten geregeld dat ze van buiten de praktijk kunnen inloggen op het systeem. We hebben steeds in nauw overleg met onze klanten overlegd wat we kunnen doen om de bedrijfsprocessen nog meer te optimaliseren.’ Dit heeft geleid tot een formulier voor de triage. Patiënten krijgen dit formulier vooraf aan hun afspraak toegestuurd, vullen de vragen in en sturen het terug. Het komt rechtstreeks in het patiëntendossier.
Garritsen: ‘Tijdens de eerste coronagolf is afgesproken dat zorgverzekeraars binnen een week de declaraties gingen betalen. We hebben onze rapportages daarop gebaseerd en kunnen laten zien hoe snel een zorgverzekeraar betaalt. Voor ons geldt dat door de uitbraak van corona er concrete hulpvragen van klanten zijn gekomen. We hebben een product gemaakt voor het afhandelen van declaraties.’
‘Mensen helpen elkaar op ons platform’
Vreeswijk: ‘We werden in het begin elke dag overspoeld door nieuws en onderzoeken. Elke dag mails sturen naar je personeel werkt inefficiënt. We hebben afgelopen periode vier keer zoveel meer data gebruikt. We zien op ons platform dat mensen kennis delen en elkaar helpen. Dat is precies wat wij willen bereiken.’
‘Mondzorg is een stabiele sector'
Jonkman: ‘We zien dat de mondzorg een stabiele sector is. We zagen dat praktijken extra shifts gingen draaien en ook in de avonduren open waren om zo het verlies aan omzet vanwege de gedwongen sluiting van zes weken te compenseren. Er zijn goede perspectieven. Voor sommige praktijken die net gestart waren was het natuurlijk alle hens aan dek. Maar dat heeft toch goed uitgepakt.’
Waar moet iedereen volgend jaar op letten?
Jonkman: ‘Communiceer goed met je patiënten.’
Joosen: ‘Heb lol in je praktijk.’
Garritsen: ‘Koester je patiënten.’
Schram: ‘Hou het hoofd koel en word niet boos over een nieuwe wet of regels.’
Link: MedischOndernemen: 'Rondetafelgesprek Mondzorg Anno Nu: 'Er komen weer meer ondernemende tandartsen' , 14 december 2020
Reactie toevoegen