Strategieën voor personeelsbehoud: Binden en boeien in 2023

'Werksfeer' is een heel belangrijk item voor medewerkers. (Foto: Shutterstock)
Personeel behouden is niet vanzelfsprekend. Het UWV kwam in januari met cijfers waaruit bleek dat ruim 20% van de werknemers in 2022 is geswitcht van werkgever. Hierin is een stijgende trend waarneembaar. In 2013 wisselde nog 2,8% van de medewerkers in een kwartaal van baan, in het derde kwartaal van vorig jaar was dat 5,3%. Juist de krappe arbeidsmarkt is hierin een aanjager: als een wisseling niet goed uitpakt kun je altijd weer verder kijken. Ook arbeidsvoorwaarden spelen een grotere rol: door de stijgende kosten zijn medewerkers meer geneigd hogere salarissen te vragen.
Niet één wondermiddel
Natuurlijk is er niet één wondermiddel dat je helpt bij het vasthouden van personeel. Wel helpt het als je als werkgever bij alles wat je op dat vlak beslist dit goed voor ogen houdt. Vervolgens kun je bij elke beslissing rond personeel de afweging maken: helpt dit mensen vast te houden of juist niet? Ook zijn er allerlei creatieve oplossingen te verzinnen, maar deze cirkelen allemaal rond hetzelfde: aandacht.
Alles wat aandacht krijgt groeit en bloeit, en dat geldt zeker voor je medewerkers. Dit begint natuurlijk bij eenvoudige zaken als verjaardag, rouw en trouw en andere levensgebeurtenissen. Maar ook meer zakelijke onderwerpen zoals werkoverleg, stijl van leidinggeven, mate van zelfstandigheid doen ertoe. Ik wil twee minder voor de hand liggende onderwerpen naar voren halen en besluiten met de harde kant van personeelsbeleid: de arbeidsvoorwaarden.
Schrijf je hier in voor het webinar PM Actueel: 'Boeien en binden van je team' op 30 maart 2023
Sfeer op de werkvloer
Hoewel vrij ongrijpbaar, is 'sfeer' juist een heel belangrijk item voor medewerkers. Uit onderzoek van Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, blijkt dat verreweg de grootste reden van vertrek de werksfeer is. Omgekeerd geredeneerd kun je daarmee dus ook mensen vasthouden. In eerstelijns en mondzorgpraktijken zijn vaak alleen vrouwen werkzaam. Dat heeft zijn weerslag op de manier waarop je leiding geeft en hoe je de sfeer positief beïnvloedt. Als er bijvoorbeeld vaak over elkaar gepraat wordt in plaats van met elkaar, is dat iets wat je bespreekbaar kunt maken door dit te benoemen en nadrukkelijk aan te geven dat dit niet gewenst is. Uiteraard geef je zelf daarbij het goede voorbeeld.
Zo zijn er veel factoren die de sfeer bepalen. De werkomgeving zelf is daarvan ook een belangrijk onderdeel. Werk je in een verouderde praktijk, dan helpt dat minder mee dan als je in een mooie, functionele en lichte omgeving werkt. Dit zijn zaken die niet a la minute te regelen zijn, maar je kunt wel met je medewerkers een plan maken hoe daar te komen. Ook hier geldt weer dat als je mensen aandacht geeft en betrekt bij voor hen belangrijke zaken, je al veel gewonnen hebt.
Ontwikkeling
Ook de mogelijkheden om je te ontwikkelen zijn van belang. Dit is een veel gehoorde arbeidsvoorwaarde. In de praktijk, zeker in medische praktijken, is het niet altijd zo vanzelfsprekend. Daarom is het erg belangrijk dat je als werkgever ook zelf het initiatief neemt. Spreek de medewerkers er dus op aan als ze al een tijdje niet hebben deelgenomen aan een opleiding, training of andere vorm van persoonlijke ontwikkeling. Daarbij houd je natuurlijk rekening met het feit dat training on the job ook heel waardevol is. Vanuit het perspectief van een integraal HR-beleid is het ook een mooi sturingsinstrument.
Stel dat je bijvoorbeeld de automatiseringsgraad van je praktijk wil opvoeren. Je kunt dan bepaalde collega’s vragen om een cursus te doen die hen ondersteunt bij de ontwikkeling op dat gebied. Heel vaak vinden medewerkers het fijn als ze gevraagd worden, dat geeft aan dat je belangstelling voor ze hebt en dat je in hen wilt investeren. Het spreekt voor zich dat je de kosten en tijd voor je rekening neemt.
Ten slotte: de arbeidsvoorwaarden
Het is nooit verstandig om op arbeidsvoorwaarden te concurreren binnen een bepaalde branche. Onder andere daarom zijn er ooit cao’s ontstaan. Helaas zijn de arbeidsvoorwaarden in de mondzorg- en fysiotherapiebranche niet meer actueel, wat weer 'ieder voor zich' betekent. Toch kun je wel bepaalde lijnen aanhouden als werkgever in een zeer krappe arbeidsmarkt:
- Wees niet te krenterig: betaal liever een paar tientjes meer salaris, dan dat je de kans loopt om weer een nieuwe collega te moeten zoeken;
- Benut fiscaal onbelaste mogelijkheden, denk aan maximale reiskosten (€ 0,21 per km!), werkkostenregeling en telefoon;
- Maak de personeelspot extra ruim voor uitjes, een extraatje met feestdagen of zomaar tussendoor en natuurlijk het kerstpakket.
Bedenk ten slotte dat het altijd en/en/en is, maar niet in de zin dat het altijd meer euro’s kost: de werksfeer staat op nummer 1, de andere ingrediënten volgen.
Top 3 Personeelsbehoud
- Sfeer - Aandacht voor de persoon, wees attent, voorkom geroddel.
- Trainingsmogelijkheden - ’Stuur’ medewerkers op cursus, wacht dus niet alleen af op wat ze vragen. Deelname aan cursussen gebeurt uiteraard op basis van vrijwilligheid.
- Zelfstandig werken - Zorg met elkaar voor een structuur van het werk waarin de medewerker zo zelfstandig mogelijk kan werken. Vraag mensen hier ook geregeld naar.
Even sparren?
Wil je verder sparren over HRM in 2023? Bel of mail met Alexander van Kleij, directeur HRM bij van Visser & Visser, dcavankleij@visser-visser.nl, 06-13133670.
Schrijf je hier in voor het webinar PM Actueel: 'Boeien en binden van je team' op 30 maart 2023
Het tekort aan arbeidskrachten neemt in veel praktijken nijpende vormen aan. Steeds vaker doet zich concurrentie op arbeidsvoorwaarden voor. Wat kunnen praktijken doen om de uitstroom van personeel te stuiten? Hoe zorg je dat de 'achterdeur' dichtzit? Wat is een goede strategie voor personeelsbehoud en -groei? Schrijf je alvast in: PM Actueel: 'Boeien en binden van je team' op 30 maart 2023
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Reactie toevoegen