Vreugdenhil Tandartsen: Preventieve en specialistische behandelingen ‘met lekkere jazzmuziek’
Hugo Vreugdenhil (60) werd na zijn studie in 1985 militair tandarts en werkte als jazzmuzikant. ‘Het was crisis en als tandarts kwam je nergens aan het werk. Ik ben in militaire dienst gegaan, hoewel ik eigenlijk niets met de krijgsmacht had. Toen ik uit dienst kwam, kon je als tandarts nergens terecht als medewerker. Werken als medewerkend tandarts is nu heel gebruikelijk, toen niet. Ik bleef met muziek maken mijn brood verdienen en woonde met mijn vrouw in Amsterdam, in een studentenflat op Kattenburg.’
‘Lange rijen voor de praktijk’
In 1987 deed zich een kans voor: Vreugdenhil kreeg een praktijk in Geldermalsen aangeboden. ‘We gingen van een studentenflat naar een groot huis én een goed draaiende praktijk. De praktijk bestond voor dertig procent uit particulier verzekerde patiënten en voor zeventig procent uit ziekenfondspatiënten. Bij de particuliere patiënten kreeg je destijds drie keer zo veel betaald voor dezelfde behandeling, een bizarre situatie.’
Die patiënten stonden soms in rijen voor de praktijk te wachten. ’Toen moest er snel iets gebeuren om aan de kwaliteitsnormen te voldoen en om zo te werken als ik het geleerd had. Ik nam twee tandartsen aan, die beiden twee dagen per week werkten. We hadden maar één kamer en waren zestig uur in de week open. We werkten ‘s avonds tot tien uur en ook op zaterdag. Al snel hadden we ook vijf assistentes. Dan leer je wel samen te werken en af te stemmen.’
‘Assistente voor preventie inschakelen’
Vreugdenhil kwam al vroeg op het idee assistentes in te zetten bij preventieve behandelingen, in een tijd dat het woord ‘preventieassistente’ nog niet bestond. ‘Die meiden waren hartstikke handig en leerden razendsnel zelfstandig verrichtingen te doen. Daardoor werden ze ook weer handiger bij het assisteren bij normale behandelingen. Ik schakelde ze in voor de gebitsreiniging, zodat de tandarts in een schone mond de periodieke controle kon doen. Op een gegeven moment merk je dan, na tien jaar keihard werken, dat het merendeel van de patiënten gesaneerd is. De preventieassistente zet nog even de puntjes op de i wat betreft mondhygiëne en dan is het klaar.’
‘Onbegrepen klachten bij het kauwen’
Vreugdenhil verdiepte zich intussen in de gnathologie, mondzorg gericht op het bewegingsapparaat van het kauwstelsel, een opleiding die hij volgde in het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde in Utrecht. ‘Pijnklachten in het kauwstelsel komen meestal voort uit het gebit. Ik heb juist interesse in patiënten met pijnklachten bij het kauwen, die niet uit de tanden voortkomen. De klachten verdwijnen vaak, als de patiënt een opbeetplaat voor de nacht krijgt.’
Vreugdenhil houdt zich ook bezig met de behandeling van gebitsslijtage, die vaak ontstaat door consumptie van frisdranken in combinatie met tandenknarsen. ‘De opbouw van zo’n gebit vergt een specifieke aanpak, omdat je het gebit in zijn geheel moet ophogen. Daarbij moeten dan alle tanden en kiezen aangepakt worden. Gebitsslijtage is vaak een lifestyle gerelateerd probleem. Deze behandelingen zijn alleen zinnig als er een gedragsverandering van de patiënt aan vooraf gaat. Dat betekent dus eerst volledig stoppen met de cola.’
‘Met de fysio aan de stoel’
Voor de kaakgewrichts- en kauwspierklachten werkt Vreugdenhil samen met Jurriën Hartman, een orofaciaal fysiotherapeut. ‘Veel patiënten hebben vaak al meerdere artsen bezocht als ze bij ons komen. Kaakklachten kunnen een behoorlijke impact hebben op het functioneren van de patiënt. Daarom nemen we alle tijd voor een anamnese, nadat de patiënt een uitvoerige vragenlijst heeft ingevuld. Als ik het anamnesegesprek afneem, dan verzorgt Jurriën de verslaglegging. Omgekeerd schrijf ik de bevindingen op, terwijl hij het bewegingsonderzoek uitvoert.’
’Vaak zijn er tegelijkertijd meerdere oorzaken voor de kaakklachten, waarbij ook psychosociale spanningen een rol kunnen spelen. De oplossing begint erbij dat de patiënt begrijpt wat er aan de hand is. Vervolgens kunnen we de spieren en gewrichten mobiliseren, bieden we ontspanningsoefeningen aan of maken we een opbeetplaat. Pijnklachten en bewegingsstoornissen aan het kauwstelsel hebben soms te maken met het niet goed op elkaar passen van het boven- en ondergebit. Om de timing van het tandcontact en de krachtenverdeling over het gebit door te meten, maken we gebruik van de t-scan.’
‘Onder supervisie van de kaakchirurg’
Vreugdenhil werkt daarnaast samen met MKA-chirurg Rob Mooren. ‘Als één van onze tandartsen implantaten indiceert, regelt deze tandarts de voorlichting over de behandeling, de kostenaspecten, medicatie en de aanvraagprocedure. Vervolgens assisteert deze tandarts Rob of voert de behandeling uit onder zijn supervisie. De vervolgbehandeling met kronen of protheses is weer in handen van dezelfde tandarts. Zo verzorgt één tandarts het hele traject van begin tot eind en krijgt hij de kans om zich te bekwamen in het implanteren.’
Ook voor de endodontie is Vreugdenhil een verwijsadres. Patrick Vadasz, een vriend van Vreugdenhil, werkte na zijn afstuderen een paar jaar als medewerker in de praktijk. ‘Toen Patrick zijn eigen praktijk in Nijmegen op orde had, richtte hij zich op de complexe wortelkanaalbehandeling. Daarbij gaat het om endodontie van tanden en kiezen die al eerder behandeld zijn, maar zonder een goed resultaat. Voor deze behandelingen zijn uitzonderlijke technieken en instrumenten nodig. Patrick werkt na al die jaren nog steeds een dag per week in mijn praktijk.’
‘Praktijk voor preventieve behandelingen’
In 2010 kwam er een ruimte vrij van 300 m2 op de begane grond in een bedrijfspand in Meteren. Op de eerste verdieping zat de orthodontiepraktijk van Reinier Hoogeveen. Vreugdenhil zag het als een kans. ‘Ik kreeg een ingeving: alle patiënten gaan naar de nieuwe praktijk voor preventie en diagnostiek, met een lekker jazzmuziekje op de achtergrond. De uitgebreidere tandartsbehandelingen blijven we in de praktijk in Geldermalsen uitvoeren. In Meteren hebben we de beschikking over zes behandelkamers en krijgen de preventieassistentes de tijd voor preventiebehandelingen. Zo kan de tandarts effectief een gebitscontrole uitvoeren in een schone mond. In iedere kamer hangt een behandelmicroscoop. Zo kunnen we ergonomisch werken met goed licht en goed zicht.’
‘Teamspeler die mensen weet te binden’
Voor prothetiek, restauratieve behandelingen, endodontie en implantologie gaan de patiënten naar Vreugdenhils eerste praktijkpand in Geldermalsen. Daar is ook het tandtechnisch laboratorium gevestigd. ‘Ik ben ondernemender geworden, maar het werken met patiënten blijft centraal staan’, zegt Vreugdenhil. ‘De bedrijfsmatige kant vind ik best leuk, maar ik heb geen HR- of bedrijfskundige opleiding. Ik doe dat vooral intuïtief en voel me er soms onzeker over. Ik ben wel een teamspeler, die mensen langere tijd weet te binden. Als er een nieuwe tandarts bij komt, doe ik dan zelf vaak een stapje terug, zodat diegene snel een goed gevulde agenda heeft. Ik heb dan ook tijd voor begeleiding bij lastige behandelingen en leer hem of haar hoe je efficiënt kunt werken. Ik sta nu open voor een nieuwe collega met ondernemingszin, met als doel de praktijk geleidelijk over te dragen.’
Tandarts-gnatholoog Hugo Vreugdenhil: ‘Eigenlijk ben ik jazzmuzikant’
‘Ik speel mijn hele leven al trompet en heb tegenwoordig les van Teus Nobel, een fenomeen in de jazzwereld. Ik zit in verschillende bands, maar het leukste vind ik dat er soms goede jazzmuzikanten bij ons thuis komen. We hebben hier een piano en samen met een bassist en drummer spelen we dan de hele avond. Mijn passie voor jazz zie je terug in de foto’s in de praktijk.’
Lees meer: tandartsvreugdenhil.nl
Voorpraktijken. Altijd een goed contract.
Hugo Vreugdenhil was in 2011 een van de eerste klanten van Voorpraktijken, het bureau voor collectieve inkoop van randzaken. ‘We hebben een abonnement, waarmee Michael Joosen en zijn team alle randzaken voor ons regelen. Met het abonnement kun je net zo veel zaken in beheer geven als je wilt. Als ik me naast alles ook nog bezig moet houden met randzaken als energiecontracten, alarmsystemen of de Leesmap, dan word ik bij voorbaat al moe.’
‘Michael is heel duidelijk in zijn communicatie. Toen ik eens heel veel moest bijbetalen bij een energiecontract heb ik het hem laten uitzoeken en toen bleek er inderdaad iets fout te zijn gegaan waar je als leek bijna niet achter komt. Dat leverde ons een forse correctie op in ons voordeel. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Kortom: ik adviseer iedere praktijkhouder en praktijkmanager om kennis te nemen van Voorpraktijken. Je kunt je meer bezighouden met de zaken waar je mee bezig wilt zijn. Voorpraktijken doet de rest, je bespaart alsnog veel geld én kunt gerust zijn dat de randzaken goed op orde zijn.’
Meer informatie: www.voorpraktijken.nl, info@voorpraktijken.nl, 085 – 2733566
Meer artikelen met dit thema
Tandartspraktijk Romero heeft alle disciplines in huis: ‘Als ondernemer moet je verder denken’
4 okt om 11:30 uur 5 minNoemi Romero-Torrijos is de drijvende kracht achter Tandartspraktijk Romero in Honselersdijk…
Tandarts Jeffrey Knip (Keijzershof en Ackerswoude): 'Snelle groei dankzij gastvrijheid en goede beleving'
14 mrt om 13:15 uur 5 minJeffrey Knip opende in maart 2018 de Tandartspraktijk Keijzershof in de gelijknamige wijk in Pijnacker-Nootdorp…
Een goede praktijk weerspiegelt je persoonlijkheid, visie en kernwaarden
15 jan om 15:30 uur 6 minHet interieurontwerp voor een praktijk gaat verder dan het verwerken van functies in een fysieke ruimte. Het is…
Reactie toevoegen