LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
Anderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg in Weesp. Naast het praktijkhouderschap zijn ze alle drie verbonden als docent aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Wat betekent voor hen de handhaving van de wet DBA van 1 januari 2025? 'Daar puzzelen we nog op, maar we kozen toch al voor loondienst.'
LACH Mondzorg begon als nulpraktijk, telt inmiddels 1500 patiënten en groeit met zo’n 80 patiënten per maand. De fraai verbouwde praktijk is gevestigd in een voormalige Peugeot-garage op een bedrijventerrein. In de nabijgelegen nieuwbouwwijk Weespersluis worden de komende jaren 3500 woningen gebouwd. ‘We hebben hier meer oppervlakte dan in het centrum of in een wijk, met bovendien ruime parkeergelegenheid. De praktijk ligt dicht bij Amsterdam, waar we ons netwerk hebben, maar ook vanuit ’t Gooi weten patiënten ons te vinden. Dankzij onze website krijgen we aanmeldingen vanuit heel Nederland en zelfs uit België voor speciale behandelingen’, vertellen praktijkhouders Cheryl Tjon en Bart Jansen.
‘We verplaatsen ons in de gast’
Cheryl vertelt dat ze voor een gezamenlijke praktijk kozen om hun eigen visie op mondzorg te realiseren. 'We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat de patiënten worden meegenomen, gehoord en goed voorgelicht, zodat ze weloverwegen keuzes kunnen maken. Tandartsen maken vaak keuzes voor de patiënt, zonder volledig inzicht te hebben in die persoon. Voor ons is een persoonlijke band met de gasten belangrijk. Het is een uitdaging om efficiënt te werken en tegelijk te zorgen voor die persoonlijke benadering, waarvoor je de tijd moet nemen. Ik vind dat als je je goed kunt verplaatsen in de gast, je zorg ook beter kunt aanpassen. Daarmee wordt de hele beleving anders en wordt het leuker voor iedereen.’
‘Naar de tandarts gaan, kan ook leuk zijn’
Bart vult aan dat samen zorg verlenen en blijven leren het uitgangspunt vormt van de praktijk. ‘We wilden een eigen praktijk waarin we zelf de touwtjes in handen hebben. Een leuke werkplek, met kwalitatief goede zorg en vooral niet te grootschalig. We willen patiënten laten ervaren dat het naar de tandarts gaan ook leuk kan zijn. Zo leren ze ook dat hun mondgezondheid en gezondheid in het algemeen kunnen verbeteren.’
‘Onze intake is heel uitgebreid. Door onze gasten veel vragen te stellen, krijgen we allebei inzicht in wat een rol speelt in hun mondgezondheid. Zo nemen we onze gasten mee in hun risicogebieden en kunnen ze zelf de keuze maken of en hoe ze ermee aan de slag willen gaan. Dat gaat het over poetsgedrag en voeding, maar ook over ademhaling en stress. Bij mondgezondheid gaat het altijd om de balans van verschillende dingen.’
‘De vraag is wel of loondienst betaalbaar is’
Om deze eigenzinnige visie op de mondzorg goed vorm te geven, zien Cheryl, Bart en Paul loondienst als logisch, los van de handhaving op de wet DBA vanaf 2025. Voor de praktijk kozen ze een bv-constructie met drie holdings. ‘We zien in elk geval niet goed hoe we nog zzp’ers kunnen inschakelen als de Belastingdienst de wet DBA gaat handhaven. De algemene tandartsen die we hebben, zijn of gaan in loondienst. We vinden het nog wel lastig of we het allemaal wel kunnen betalen, daarmee zijn we nog aan het puzzelen.’ Voor de samenwerking met meer specialistische behandelaren, zoals een orthodontist of een implantoloog, lijkt de zzp-constructie ook in de toekomst onontkoombaar, denkt Cheryl.
‘Zelfstandig werken lijkt geen optie meer’
Omdat ze voor alle medewerkers een leeromgeving willen bieden, is er sprake van gezagsverhoudingen. ‘Dan is zelfstandig werken vanaf 2025 eigenlijk geen optie meer, je moet dan in loondienst. Dat komt ook door hoe wij patiënten gezamenlijk willen behandelen. We bemoeien ons op elk vlak met de behandeling, wat ook betekent dat er een gezagsverhouding is. Dan is het ook wel logisch dat mensen ook in loondienst gaan bij ons. En dat past ook bij ons. Ik snap wel dat de handhaving veel onrust veroorzaakt in de tandheelkunde en dat het voor zelfstandigen voelt alsof ze veel moeten inleveren zonder dat ze er iets voor terugkrijgen.’
‘In loondienst word je eerder een echte groep’
Ons uitgangspunt is dat we als team willen werken, zegt Bart. ‘We willen mensen behandelen en zorg bieden als team. Daarom willen we uitsluitend in loondienst werken, met bijbehorende secundaire arbeidsvoorwaarden, verantwoordelijkheden en nadruk op nascholing en training. Van de andere kant doet bijna niemand het nog zo, dus of het rendabel en realistisch is, weten we nog niet precies.’ ‘Als je alleen met mensen in de loondienst werkt, word je ook eerder een echte groep. Ik heb zelf namelijk ook op meerdere plekken als zzp'er gewerkt en het voelde toch een beetje als: ‘Je komt, je behandelt je patiënten en je gaat weer weg.’ Ik vond het lastig om me dan echt onderdeel te voelen van een team.’
‘Welk perspectief hebben we te bieden?’
Cheryl vertelt dat ze nog flink puzzelen op de gevolgen van de handhaving op de wet DBA. ‘Vanuit de KNMT hoorde ik een idee dat zzp’ers zich mogelijk zouden kunnen verenigen in een BV, om van daaruit gedetacheerd te worden. De vraag is wel: als je alle collega’s in loondienst moet nemen, kan je daar wel een onderneming mee runnen? Of moet iedereen water bij de wijn doen en wat minder gaan verdienen? Omgekeerd zie ik ook niet goed hoe je in een praktijk als die van ons kunt samenwerken met alleen zzp’ers.’
‘Ik ben zelf bezig met mijn visie te ontwikkelen op wat dat zou betekenen voor de groei, het salarishuis en de functieprofielen. Als mensen hier in loondienst minder verdienen, dan ze als zzp’er kunnen krijgen bij andere praktijken, dan moet je er wel wat tegenoverstellen. Welk perspectief kunnen we ze dan bieden, bijvoorbeeld om partner te worden? Mensen die bij ons werken vinden het hartstikke leuk, maar het moet wel interessant blijven voor beide partijen.’
Links:
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Waarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
12 jul om 10:15 uur 6 minDe laatste tijd staan de kranten en social media er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen…
Reactie toevoegen