6 op de 10 patiënten niet goed geïnformeerd over tandartskosten
Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF onder ruim negenduizend leden van het eigen patiëntenpanel.
Van de tandartsen die een behandeling beginnen die meer gaat kosten dan 250 euro, geeft bijna de helft geen prijsopgave aan de patiënt, ondanks dat dat wettelijk verplicht is. Van de patiënten kreeg iets meer dan helft (51 procent) vooraf een prijsopgave als de tandarts verwachtte dat de kosten meer dan 250 euro bedragen. De andere helft kreeg dat niet, maar had het wel graag vooraf geweten. Patiënten zijn overigens wel tevreden over hun tandarts. Ze geven de tandarts(praktijk) gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Desondanks kan er nog het een en ander verbeteren, zo blijkt uit het onderzoek.
Informatievoorziening
Vooral de informatievoorziening door de tandarts of mondhygiënist aan de patiënt kan beter. Patiënten weten soms niet door wie ze worden geholpen: is het een tandarts of toch een mondhygiënist? Ook wordt vaak geen uitleg gegeven over de voor- en nadelen van een behandeling. Vier op de tien ondervraagden zegt deze informatie niet of te laat te hebben gekregen. Samen beslissen over de behandeling is nog geen gemeengoed in de tandartspraktijk.
Te duur
Als de kosten wel bekend zijn, laat meer dan een op de vijf een behandeling soms aan zich voorbij gaan. Ze vinden het te duur, stellen de behandeling uit of laten het helemaal niet doen. Van de negenduizend ondervraagden zegt een op de zeven de afgelopen twee jaar niet naar de tandarts of mondhygiëniste te zijn geweest. Van hen zegt vijftien procent dat geld daarbij de voornaamste reden was om niet gaan.
Kwaliteitsinformatie ontbreekt
Opvallend is dat een op elke vier patiënten niet weet hoe goed zijn of haar tandarts is. De patiënten willen dat wel weten maar kunnen geen objectieve informatie vinden. Het merendeel gaat af op wat familie of vrienden zeggen. Anderen kijken op websites als ZorgkaartNederland of op de site van de tandartspraktijk. Overigens vindt een op elke vijf dat hij of zij niet hoeft te weten hoe goed de tandarts is.
Overstappen kan geld kosten
Mensen die van tandarts wisselen, bijvoorbeeld omdat de eigen tandarts er mee stopt, of omdat ze verhuizen, komen geregeld voor extra kosten te staan. Vier van elke tien mensen die wilden overstappen, kreeg van de nieuwe tandarts te horen dat er achterstallig onderhoud nodig was aan het gebit.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
CBS: 1 op de 6 volwassenen heeft last van tand- of kiespijn
19 mrt om 10:00 uur 4 minIn 2024 gaf 16 procent van de Nederlandse volwassenen aan in de afgelopen twaalf maanden last te hebben gehad…
Jaarverantwoording: Uitstel aanvragen kan tot uiterlijk 31 maart
3 mrt om 08:45 uur 4 minDe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht zorgaanbieders om jaarlijks een jaarverantwoording in te…
Stop met alle ‘geplapper’ en laten we de cao fysiotherapie realiseren
13 feb om 13:47 uur 4 min‘Geplapper’ - een schitterend Duits woord dat ik associeer met alles wat momenteel niet IN maar AAN de…
Nieuwe pensioenwet (deel 2): De basis van het Nederlandse pensioenstelsel
27 jan om 13:00 uur 4 minIn deze blog zullen we enkele belangrijke pijlers van ons pensioenstelsel onder de loep nemen. Door inzicht te…
4e Klein Bedrijf Index Fysiotherapie: ‘54 procent van de praktijkhouders denkt aan stoppen – een schokkend aantal’
15 jan om 17:30 uur 6 minDuurzaamheid in de zorg: welke stappen zet u?
19 dec 2024 3 minIn deze blog hebben we het over duurzaamheid in de zorg. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de huidige…
Reactie toevoegen