7 tips om vaker 'nee' te zeggen
Wanneer zeg je precies 'nee' en waar zeg je wel 'ja' tegen? Vragen die je jezelf in een werksituatie moet stellen volgens onderzoekster Katharine O’Brien: Is ja zeggen goed voor mijn functioneren binnen het bedrijf? Is het verzoek uitvoeren iets waar ik plezier aan beleef? Haalt het tijd en middelen weg bij mijn gewone werk? Het helpt ook om het verzoek in te delen in de prioriteitenmatrix van Stephen Covey. Deze matrix heeft vier categorieën waarin de vraag geclassificeerd kan worden:
1: urgent en belangrijk, 2: niet urgent maar wel belangrijk, 3: urgent maar niet belangrijk en 4: niet urgent en ook niet belangrijk. Vaak lijkt iets belangrijk of weet een collega het over te brengen alsof het bijzonder urgent is, maar vraag je af of dat werkelijk zo is.
Zo zeg jij vaker 'nee'
Vaker nee zeggen dus. Maar hoe doe je dat? Het kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door op verschillende manieren te antwoorden, zoals hieronder:
1 Uitstel vragen: ‘Ik denk erover na en kom erop terug.’
2 Hoffelijk nee zeggen: ‘Ik waardeer dat je aan me denkt, maar ik ben al bezet.’
3 Op jouw voorwaarden: ‘Ik wil je wel helpen, als we het zo en zo kunnen doen.’
4 Bied spontaniteit als optie: ‘Het past nu niet in mijn agenda, maar laat je het me weten als je nog eens iemand zoekt?’
5 Vijf-minuten-gunst: ‘Ik kan niet komen, maar ik kan je wel helpen te promoten door een mail rond te sturen.’
6 Nee maar iemand anders: ‘Ik heb nu geen tijd, maar ik kan je wel iemand anders aanbevelen.’
7 Gewoon nee: ‘Nee, dat gaat me helaas niet lukken.’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen