Apothekers dringen gebruik dure geneesmiddelen drastisch terug
In de maatschap Apothekers van Salland hadden anderhalf jaar geleden 327 patiënten medische noodzaak, vertelt Andrea Borst-Nooij, beherend apotheker in Apotheek Luttenberg aan het Pharmaceutisch Weekblad. “We vonden dit aantal te hoog en besloten het samen met de huisartsen te gaan aanpakken.”
'Medische noodzaak' houdt in dat zorgverzekeraars alleen nog het preferente preparaat van een generiek middel vergoedt. Zodra een patiënt een spéciaité (gepatenteerd geneesmiddel) wil of voorgeschreven krijgt, dan wordt deze niet vergoed tenzij de huisarts aangeeft dat er sprake is van medische noodzaak.
Vragenlijst
Borst-Nooij stuurde een brief met vragenlijst naar de patiënten met medische noodzaak, waarin hen onder meer werd gevraagd waarom ze een spécialité gebruiken, welke klachten ze hadden door het gebruik van generieken en hoeveel generieken ze hadden geprobeerd. Sommige patiënten stormden een paar dagen later de apotheek binnen, vertelt Borst-Nooij aan PW, kwaad of bang om over te stappen op een generiek. “Maar na de eerste emoties volgde een goed gesprek over de noodzaak van bezuinigingen op dure geneesmiddelen.”
Alle patiënten met medische noodzaak moesten minimaal drie generieken proberen, gedurende twee weken per variant. Om patiënten goed te kunnen voorlichten, had Borst-Nooij een overzicht gemaakt van de hulpstoffen in merkgeneesmiddelen en generieken. Hiermee kon ze onderbouwen dat sommige generieken minder hulpstoffen bevatten dan – of zelfs identiek waren aan – het spécialité. Als een patiënt niet goed reageerde op een generiek, gaven de apothekers een generiek met een heel andere samenstelling. Zestig patiënten kregen een intensieve begeleiding en werden door de apothekers regelmatig gebeld.
Resultaat
Begin dit jaar hadden nog slechts 21 patiënten medische noodzaak, volgens de voorwaarden van het lokale farmacotherapieoverleg: een afname van 94%. Na de evaluatie is met de huisartsen afgesproken dat de apothekers bij elke generieke introductie patiënten de brief met vragenlijst sturen. Daarnaast wordt ook het begeleidingstraject aangeboden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minWaarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Estate planning voor de praktijkhouder: 5 tips!
9 okt om 11:30 uur 5 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Erik van Dam (VvAA) over de handhaving op ‘schijnzelfstandigheid’: ‘Kun je straks nog als zzp'er in de zorg werken? Dat lijkt heel beperkt’
20 sep om 11:30 uur 6 minDe Belastingdienst gaat weer serieus handhaven op schijnzelfstandigheid en de bestaande modelovereenkomsten…
De nieuwe pensioenwet deel 1: De veranderingen in de nieuwe pensioenwet in het kort
12 sep om 13:38 uur 3 minSinds 1 juli 2023 is de Wet Toekomst Pensioenen in werking getreden. In deze wet zijn afspraken vastgelegd over…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
28 aug om 14:30 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Huisarts René van den Berg over het ‘offshore model’: ‘Zo maken we het huisartsenvak weer behapbaar’
19 jul om 12:00 uur 6 minHuisarts René van den Berg introduceerde het zogeheten ‘offshore model’ in zijn huisartsenpraktijk in Den…
Reactie toevoegen