Blog: Zeg het met plaatjes
Even de harde cijfers: de totale leestijd per dag van de helft van de Nederlanders bevolking is minder dan tien minuten per dag. Dan hebben we het niet alleen over boeken, kranten en tijdschriften, maar ook over iPad en smartphones waar De Telegraaf, Elsevier en zelfs roddelblad Privé te vinden zijn. Niet heel verwonderlijk zijn het met name jongeren en lager opgeleiden die het aap, noot, Mies vergeten, maar ook ouderen en hoger opgeleiden binden zich in toenemende mate aan YouTube, tv on demand, games en andere visuele alternatieven voor drukinkt. Nederland leest al jaren steeds minder en die trend zal zich naar verwachting alleen maar verder voortzetten.
Fotografie, infographics en zelfs strips worden steeds nadrukkelijker zichtbaar in voorlichtingsfolders. Patiëntenverenigingen en farmaceuten investeren fors in video’s met uitleg over aandoeningen en behandelingen. Ziekenhuizen en zorginstellingen boetseren hun websites aan de hand van de laatste inzichten over de wijze waarop internetconsumenten het beeldscherm gebruiken. In de eerste lijn ontbreken de budgetten en menskracht hiervoor, maar er zijn wel degelijk ‘ quick wins’ mogelijk. Enkele suggesties:
Wees (ook) visueel selectief in wat u de wachtkamer binnenlaat
U bent gewend voorlichtingsfolders van aanbieders en instituten inhoudelijk te beoordelen voordat u ze loslaat op wachtkamerbezoekers. Kijk voortaan ook naar de visuele toegankelijkheid.
Stel uw eigen bibliotheek samen
Het hoeft niet meer dan een paar uur googlen te kosten om de beste materialen online te vinden; van zowel bestaande partners als partijen in andere regio’s. Met respect voor het auteursrecht is het met niet-commercieel materiaal meestal goed mogelijk deze materialen aan te bieden of te hergebruiken. U hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.
Word zelf ook visueler
In de tijd dat u een blog schrijft voor de site van uw praktijk, hebt u (of uw zoon of buurmeisje) ook een video met dezelfde inhoud opgenomen. Publieke omroep-kwaliteit is niet nodig. Integendeel; authentieke ‘homevideo’s’ scoren op media als YouTtube vaak vele malen beter dan gelikte semi-commercials.
Deel beeld en data
Buiten uw regio is uw informatie ook bruikbaar en welkom. Deel de informatie waar u terecht trots op bent, op de digitale platforms van belangen- en bracheorganisaties. En waarom ook niet meteen Pinterest?
Richard van Berkel is directeur van LVB Networks en auteur van het boek ‘Succesvolle contentmarketing in de zorg’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Huisartsenpraktijk verduurzamen met het hele team: ‘Minder voorschrijven, minder materialen, minder doen kost geen tijd’
12 jul om 10:30 uur 7 minHuisarts Claudine van Lith runde tot april dit jaar een eigen praktijk in Olst. Ze vertelt terugblikkend hoe ze…
Bouwen in 2024. Geduld is een schone zaak
4 jun om 14:45 uur 4 minDat bouwproces kost in theorie twee tot drie jaar. Maar meestal meer. Naast tijd vraagt bouwen daarom ook…
Een goede praktijk weerspiegelt je persoonlijkheid, visie en kernwaarden
15 jan om 15:30 uur 6 minHet interieurontwerp voor een praktijk gaat verder dan het verwerken van functies in een fysieke ruimte. Het is…
Zorgen over de sterk gestegen huisvestingskosten: Eerst zien. Dan geloven. En dan bouwen.
25 okt 2023 4 minIn 2021 schreef architect Lex van Waarden in zijn blog bij Medisch Ondernemen over zijn zorgen over de sterk…
Houtskeletbouw in de eerste lijn: goede stap in de verduurzaming
21 mrt 2023 3 minBij de keuze van duurzame bouwmaterialen loopt de bouw achter op de CO2-doelen, schrijft architect Lex van…
IZA scoort een dikke onvoldoende voor huisvesting - om over duurzaamheid nog maar te zwijgen
15 sep 2022 3 minSectorspecialist over planning nieuw medisch centrum: ‘Praktijkhouders delen graag ervaringen en tips’
14 jul 2022 3 minExplosieve bouwkosten: wat betekent dat voor uw praktijk?
18 okt 2021 3 minDe kranten staan er vol van: explosief stijgende bouwkosten. Geen prettig nieuws wanneer je als zorgverlener…
Reactie toevoegen