De communicatiecoach was in Nederland
Salesblocker
Een van de deelnemers gaf al snel toe dat hij een ‘salesblocker’ is: “Ik praat het eerder uit het hoofd, dan dat ik het acceptabel maak.” Dat is precies de gedachte die Latter wil omdraaien in zijn training. Tenslotte is iedereen bezig met sales. “We verkopen iedere dag onze ideeën aan een ander, dat is een hele normale interactie.”
Wat vaak een obstakel vormt voor tandartsen om iets te verkopen, zijn de eigen gedachten. Iedereen neemt op zijn eigen manier beslissingen, ook de patiënt. Als zorgprofessional moet je dus niet voor hem gaan denken, zo betoogde Latter.
Het team
Om de patiënt te overtuigen dat het door jou uitgedachte behandelplan het beste is, moet je eerst een goed band hebben. Dat begint bij het team. Alle medewerkers moeten de patiënt de aandacht geven die hij verdient. Als hij zich op zijn gemak voelt, complimenten krijgt en dan ook nog zijn probleem opgelost ziet worden, is het makkelijker hem te overtuigen van jouw aanpak.
Daarnaast is het belangrijk dat de hele praktijk mee doet. Latter: “Je wilt niet dat het volgende gebeurt: Je hebt de patiënt gesproken hebt en jullie zijn een behandelplan overeengekomen. Vervolgens komt de patiënt bij de receptioniste en zegt tegen haar: ‘Wel duur hoor.’ Waarop zij antwoordt: ‘Ja, het is een rib uit je lijf, ik weet ook niet of ik…’. Je hebt eerder iemand nodig die zegt: ‘maar het levert je ook wat op. En XXX is echt de beste. Ik werk al 3 jaar voor hem en iedereen is altijd zo blij en tevreden als hij de behandeling heeft uitgevoerd …’.”
Interactie
De training werd gegeven in het Engels en was zeer interactief. De tandartsen kregen de tijd om met elkaar te oefenen, zodat je communicatievaardiger wordt en je het direct in de praktijk kan brengen. Ook tijdens de heerlijke lunch, die verzorgd werd door Kasteel de Vanenburg in Putten, hadden de deelnemers gelegenheid om contact met elkaar te hebben.
Na afloop waren de deelnemers overtuigd dat zij het gesprek met de patiënt beter kunnen voeren en daarmee de patiënt overtuigen van het behandelplan. "Fantastische training die ik zeker ga toepassen. Jammer dat het slechts 1 dag was, twee dagen zou perfect zijn om meer te oefenen," aldus een deelnemende tandarts.
Begin volgend jaar komt Ashley Latter opnieuw naar Nederland. Houd de nieuwsbrief van MedischOndernemen in de gaten!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen