Een facebook pagina voor de praktijk
1. Website van de praktijk staat centraal
Een Facebookpagina is meestal niet het centrale platform, maar een aanvullend kanaal. Een goede integratie met de 'moeder-'website is dus belangrijk. Via Facebookberichtjes kan je jouw publiek naar nieuwe of specifieke inhoud op jouw website leiden. Dat veronderstelt dan wel dat jouw website voldoende actueel en informatief is, zodat bezoekers die via Facebook doorklikken, ook beloond worden voor hun moeite.
Het is ook een goed idee om ook de omgekeerde richting te verzorgen: leg op de startpagina van de website een duidelijke link naar jouw Facebookpagina of Twitteraccount, bijvoorbeeld door middel van een plugin of widget.
2. Bepaal de plaats van sociale media in jouw communicatiemix
Wat is de specifieke rol die de Facebookpagina vervult, in verhouding tot je website, nieuwsbrief en andere kanalen? Wat voor resultaat heb je voor ogen? Op welke manier vult Facebook jouw andere media aan? Sociale media zijn niet zozeer een extra kanaal om jouw boodschap te verspreiden, maar eerder geschikt voor interactie en conversatie met jouw publiek. Het omschrijven van een duidelijke doelstelling helpt om te bepalen welke inhoud en publicatiestijl aangewezen is en biedt houvast voor de medewerker die de pagina onderhoudt.
3. Kies de inhoud
Welke inhoud wilt je precies via de Facebookpagina aanbieden? Tips en hulp, campagnes en promotie, actief engagement via polls en vragen, persberichten (waar en hoe wordt de organisatie in de media vermeld), algemene inhoud? Maak een keuze en ga na welk type inhoud het meest reactie/interactie oplevert. De statistieken van uw Facebookpagina en van jouw website leveren hieromtrent interessante informatie.
4. Zorg voor variatie
Doe meer dan enkel activiteiten aankondigen, maar post ook eens een verslagje, een link naar interessante achtergrondinformatie etc. Verwijs naar specifieke plekken op uw eigen website, maar ook naar andere bronnen.
5. Maak de inhoud persoonlijk en specifiek
Geef niet enkel informatie door die mensen ook elders kunnen vinden. Voeg er context aan toe: leg kort uit waarom dit interessant is vanuit het perspectief van de praktijk; voeg een anekdote toe; wijs de lezer op een specifiek aspect van het verhaal; geef duidelijke standpunten/statements over een bepaald thema.
6. Bepaal een publicatieschema
Geregeld een of twee berichten plaatsen werkt meestal beter dan nu en dan een heel pak. Maak een kalender die specificeert wanneer je welke inhoud plaatst. Let er wel op je volgers niet te spammen; post niet te veel. Analyseer de paginastatistieken om een optimale frequentie te bepalen.
7. Hou de berichten kort
Een typische Facebook tijdlijn veel informatie. Zorg voor catchy, aansprekende titels en maak je berichten niet langer dan zo'n 250 tekens. Volgens gegevens van Facebook zorgen berichten van deze lengte voor 60 % meer vind-ik-leuks dan langere berichten.
8. Post foto's, video's en citaten
Goede foto's en video's overtreffen pure tekst ruimschoots als het gaat om bezoekersreacties. Plaats een korte beschrijving of situering bij een foto of fotoreeks. Ook korte tekstjes in de vorm van een citaat blijken het goed te doen.
9. Stel vragen
Heb je een idee voor een nieuw aanbod of actie? Vraag je fans naar hun commentaar. Via de vraagapplicatie van Facebook kunt u heel eenvoudig mini-enquêtes (polls) maken. Dit is een laagdrempelig middel om snel feedback te krijgen over een nieuw aanbod of een actueel thema, of om nieuwe ideeën en suggesties te verzamelen.

Foto: Gil C / Shutterstock.com
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Mondzorg-ondernemer Thomas Rietrae: ‘Verdere ketenvorming, maar ook menselijke maat in de zorg’
13 mrt om 15:00 uur 4 minMiljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
De Lieve Tandarts gaat op zoek naar goede poetsinstructie: Coproductie levert drie preventiefilmpjes op
5 feb om 13:00 uur 3 minJan Henk Nawijn is oprichter van het keurmerk De Lieve Tandarts en schrijft regelmatig blogs voor…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Reactie toevoegen