Een facebook pagina voor de praktijk
1. Website van de praktijk staat centraal
Een Facebookpagina is meestal niet het centrale platform, maar een aanvullend kanaal. Een goede integratie met de 'moeder-'website is dus belangrijk. Via Facebookberichtjes kan je jouw publiek naar nieuwe of specifieke inhoud op jouw website leiden. Dat veronderstelt dan wel dat jouw website voldoende actueel en informatief is, zodat bezoekers die via Facebook doorklikken, ook beloond worden voor hun moeite.
Het is ook een goed idee om ook de omgekeerde richting te verzorgen: leg op de startpagina van de website een duidelijke link naar jouw Facebookpagina of Twitteraccount, bijvoorbeeld door middel van een plugin of widget.
2. Bepaal de plaats van sociale media in jouw communicatiemix
Wat is de specifieke rol die de Facebookpagina vervult, in verhouding tot je website, nieuwsbrief en andere kanalen? Wat voor resultaat heb je voor ogen? Op welke manier vult Facebook jouw andere media aan? Sociale media zijn niet zozeer een extra kanaal om jouw boodschap te verspreiden, maar eerder geschikt voor interactie en conversatie met jouw publiek. Het omschrijven van een duidelijke doelstelling helpt om te bepalen welke inhoud en publicatiestijl aangewezen is en biedt houvast voor de medewerker die de pagina onderhoudt.
3. Kies de inhoud
Welke inhoud wilt je precies via de Facebookpagina aanbieden? Tips en hulp, campagnes en promotie, actief engagement via polls en vragen, persberichten (waar en hoe wordt de organisatie in de media vermeld), algemene inhoud? Maak een keuze en ga na welk type inhoud het meest reactie/interactie oplevert. De statistieken van uw Facebookpagina en van jouw website leveren hieromtrent interessante informatie.
4. Zorg voor variatie
Doe meer dan enkel activiteiten aankondigen, maar post ook eens een verslagje, een link naar interessante achtergrondinformatie etc. Verwijs naar specifieke plekken op uw eigen website, maar ook naar andere bronnen.
5. Maak de inhoud persoonlijk en specifiek
Geef niet enkel informatie door die mensen ook elders kunnen vinden. Voeg er context aan toe: leg kort uit waarom dit interessant is vanuit het perspectief van de praktijk; voeg een anekdote toe; wijs de lezer op een specifiek aspect van het verhaal; geef duidelijke standpunten/statements over een bepaald thema.
6. Bepaal een publicatieschema
Geregeld een of twee berichten plaatsen werkt meestal beter dan nu en dan een heel pak. Maak een kalender die specificeert wanneer je welke inhoud plaatst. Let er wel op je volgers niet te spammen; post niet te veel. Analyseer de paginastatistieken om een optimale frequentie te bepalen.
7. Hou de berichten kort
Een typische Facebook tijdlijn veel informatie. Zorg voor catchy, aansprekende titels en maak je berichten niet langer dan zo'n 250 tekens. Volgens gegevens van Facebook zorgen berichten van deze lengte voor 60 % meer vind-ik-leuks dan langere berichten.
8. Post foto's, video's en citaten
Goede foto's en video's overtreffen pure tekst ruimschoots als het gaat om bezoekersreacties. Plaats een korte beschrijving of situering bij een foto of fotoreeks. Ook korte tekstjes in de vorm van een citaat blijken het goed te doen.
9. Stel vragen
Heb je een idee voor een nieuw aanbod of actie? Vraag je fans naar hun commentaar. Via de vraagapplicatie van Facebook kunt u heel eenvoudig mini-enquêtes (polls) maken. Dit is een laagdrempelig middel om snel feedback te krijgen over een nieuw aanbod of een actueel thema, of om nieuwe ideeën en suggesties te verzamelen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minBellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:29 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 12:00 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Arts en Zorg introduceert Gezond.nl: Digitale toegangsroute tot eerste lijn die de huisarts ontzorgt
4 sep om 12:00 uur 7 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:30 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
Reactie toevoegen