Efficiënt de financiële administratie bijhouden
Een praktijkhouder kan grofweg kiezen uit drie opties om de financiële administratie uit te (laten) voeren. Wat bij deze keuze doorslaggevend hoort te zijn is de omvang van de praktijk. Wanneer de praktijkhouder de verkeerde keuze maakt, kan dit nadelige gevolgen voor de bedrijfsvoering hebben.
Financiële administratie bijhouden
Het bijhouden van de financiële administratie houdt in de basis in dat de inkomsten, uitgaven en alle mutaties die daarmee gepaard gaan geregistreerd worden. Door middel van deze registratie weet een praktijkhouder bijvoorbeeld van welke patiënten hij nog geld moet ontvangen en wie hij nog moet betalen. Daarnaast biedt de registratie vaak ook de mogelijkheid om een overzicht van de financiële positie van de praktijk samen te stellen.
In de afbeelding is te zien dat er drie opties zijn die corresponderen met de omvang van de praktijk. Deze opties zijn: het zelf bijhouden van de administratie, het aannemen van een financieel medewerker en het uitbesteden van de administratie.
Optie 1: de praktijkhouder houdt de administratie zelf bij
In solopraktijken is het vaak het efficiëntst als de praktijkhouder of een medewerker de administratie als neventaak bijhoudt. De complexiteit van de financiële administratie is over het algemeen laag waardoor er ook niet veel valt bij te houden. Het aannemen van een financieel medewerker of het uitbesteden van de administratie kan al snel een ‘overkill’ zijn.
Waarom niet geschikt voor middelgrote of grote praktijken
Deze optie is veel minder geschikt voor middelgrote en grote praktijken dan voor solopraktijken. De reden hiervoor is dat bijvoorbeeld het aantal financiële mutaties in grotere praktijken veel groter zal zijn dan bij een solopraktijk. Hierdoor zal de praktijkhouder of medewerker zeer veel tijd moeten besteden aan het bijhouden van alle mutaties. Het resultaat hiervan is dat de praktijkhouder het zicht op de rest van de praktijk kan verliezen waardoor er inefficiëntie op andere gebieden ontstaat.
Optie 2: er wordt een financieel medewerker aangesteld
Het aanstellen van een financieel medewerker is een prima optie voor het laten bijhouden van de financiële administratie in een middelgrote praktijk. De financieel medewerker werkt vaak nauw samen met de praktijkhouder waardoor de praktijkhouder het gevoel van ‘controle’ gemakkelijk houdt. Daarnaast krijgen patiënten relatief snel antwoord op vragen over bijvoorbeeld nota’s.
Waarom niet geschikt voor kleine of grote praktijken
Het grootste nadeel van deze optie is dat de praktijk in een grote mate afhankelijk wordt gemaakt van de kennis en vaardigheden van de financieel medewerker. Dit zorgt ervoor dat deze optie zeer ongeschikt is voor grote praktijken waarbij de financiële administratie al snel complex wordt en kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben.
Daarnaast vormt het aannemen van een financieel medewerker ook structureel ‘overhead’ waardoor de praktijkhouder in een lastige positie terecht kan komen als de praktijk krimpt of juist groeit. Als de praktijk bijvoorbeeld krimpt, kan de praktijkhouder juist beter af zijn om zelf de financiële administratie bij te houden. Het is dan nog maar de vraag of de financieel medewerker in een andere ‘productieve’ functie binnen de praktijk ingezet zal kunnen worden. Dit maakt deze optie zeer ongeschikt voor solopraktijken.
Optie 3: de financiële administratie wordt uitbesteed
Het uitbesteden van de financiële administratie kan een uitkomst bieden voor vooral grote praktijken. Hierbij wordt de financiële administratie uitbesteed aan een externe organisatie die hierin gespecialiseerd is. Accountancykantoren maar ook individuele freelance accountants bieden deze diensten aan. Wanneer een accountancykantoor deze diensten aan een praktijk verleent, verzorgen zij vaak ook de jaarrekening doordat zij gedurende het jaar alle gegevens al hebben verzameld en geordend. Wanneer een praktijkhouder ervoor kiest om de financiële administratie uit te besteden kost dit hem relatief weinig tijd terwijl de financiële administratie op hoog niveau wordt bijgehouden.
Geschikt voor praktijken van alle omvang?
Het uitbesteden van de financiële administratie is niet per definitie ongeschikt voor kleine of middelgrote praktijken. Dit is namelijk afhankelijk van de voorwaarden waaronder de externe organisatie haar diensten aanbiedt.
De praktijkhouder zou als het ware een voor-/nadelen analyse moeten maken waarin hij bijvoorbeeld het aannemen van een financieel medewerker afzet tegen het uitbesteden van de financiële administratie.
Hierbij zal vaak blijken dat bijvoorbeeld de voordelen voor een praktijkhouder in een solopraktijk bestaat uit het feit dat de financiële administratie wordt bijgehouden door ‘professionals’. Daarnaast kan de overeenkomst met de externe organisatie altijd worden opgezegd. Dit kan zowel de praktijkhouder van een solopraktijk als de praktijkhouder in een middelgrote praktijk het gevoel van rust geven én de flexibiliteit om op een later moment alsnog een financieel medewerker aan te nemen.
Roberto Lamsberg – Eigenaar van Dental Center Management
Praktijkmanagement voor tandartsen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minWaarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Estate planning voor de praktijkhouder: 5 tips!
9 okt om 11:30 uur 5 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Erik van Dam (VvAA) over de handhaving op ‘schijnzelfstandigheid’: ‘Kun je straks nog als zzp'er in de zorg werken? Dat lijkt heel beperkt’
20 sep om 11:30 uur 6 minDe Belastingdienst gaat weer serieus handhaven op schijnzelfstandigheid en de bestaande modelovereenkomsten…
De nieuwe pensioenwet deel 1: De veranderingen in de nieuwe pensioenwet in het kort
12 sep om 13:38 uur 3 minSinds 1 juli 2023 is de Wet Toekomst Pensioenen in werking getreden. In deze wet zijn afspraken vastgelegd over…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
28 aug om 14:30 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Huisarts René van den Berg over het ‘offshore model’: ‘Zo maken we het huisartsenvak weer behapbaar’
19 jul om 12:00 uur 6 minHuisarts René van den Berg introduceerde het zogeheten ‘offshore model’ in zijn huisartsenpraktijk in Den…
Reactie toevoegen