Fundamentele kritiek van eerste lijn op klachtenwet
Volgens de beroepsorganisaties, waaronder LHV, KNMT, ANT, NVM en KNGF, is het klachtrecht een kwaliteitsimpuls voor de zorg. Echter, door het wetsvoorstel denken zij dat de deur wordt opengezet naar een claimcultuur en vergaande discussies.
Daarnaast moet in de nieuwe situatie de zorgverlener eerst een oordeel geven over de tegen hem ingediende klacht. Het wetsvoorstel beoogt de klacht zo dichtbij mogelijk bij de bron af te handelen. Dit vraagt om een open houding van de betrokken zorgverlener. Die openheid kan alleen worden gerealiseerd als zorgverleners erop kunnen vertrouwen dat een zorgvuldige procedure wordt gevolgd als ze er met de klager niet uitkomen, zo schrijven de organisaties. Het risico op een claim, door de vermenging van de klacht- en claimafhandeling bij de geschillencommissie, heeft negatieve invloed op de openheid van zorgverleners na een incident en tijdens de klachtafhandeling. Hierdoor wordt de vertrouwensrelatie tussen zorgverlener en patiënt mogelijk geschaad en bestaat het risico dat er een verzakelijking van de relatie ontstaat. Defensief handelen bij zorgverleners kan hiervan een gevolg zijn. En dat betekent medisch gezien vaak slechtere zorg voor patiënten.
Zorgvuldigheid voorop
Mocht de Eerste Kamer toch onverhoopt instemmen met het wetsvoorstel, dan vragen de eerstelijnspartijen in de brief om zorgvuldigheid boven snelheid te laten gaan bij de implementatie van de wet en nauw betrokken te willen worden bij de te nemen stappen.
De Eerste Kamer gaat op dinsdag 29 september 2015 in debat over het wetsvoorstel.
De brief is onderaan het artikel te downloaden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Waarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Reactie toevoegen