Hoe voorkomt u een schadeclaimprocedure?
Per 1 januari volgend jaar wordt, ondanks protesten van brancheorganisaties, het geschillendeel van de Wkkgz (Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de zorg) van kracht. Dit betekent onder andere dat ontevreden patiënten, als ze er met de tandarts en een klachtenfunctionaris niet uitkomen, een schadeclaim kunnen indienen bij een geschilleninstantie (voor de mondzorg is die nu in oprichting).
Grote impact
“Een claim bij de geschilleninstantie indienen is vrij eenvoudig. Een financiële vergoeding kan nu alleen via de civiele rechter worden afgedwongen, maar dat is een lange procedure die proceskosten met zich meebrengt waarvan het onzeker is of de klager die terugkrijgt. De vrees bestaat daarom dat het aantal claims bij tandartsen zal stijgen”, vertelt Annemarie Smilde, senior jurist bij de VvAA. Bij de meeste klachten tegen tandartsen speelt immers een financieel belang, wat te maken heeft met het feit dat de tandartsenzorg voor volwassenen vaak niet of slechts beperkt is verzekerd.
Tijdens het congres Praktijk Anno Nu op 10 december vertelt Annemarie Smilde tijdens haar workshop hoe u kunt voorkomen dat u in een geschillenprocedure verzeild raakt. “Want vergis u niet, onderzoek naar de ervaringen van tandartsen met procedures laat zien dat de impact op de praktijkhouder groot is. Het werkplezier heeft er zwaar onder te lijden.” Ook geeft ze tips voor als u toch in zo’n procedure terechtkomt en wat de gevolgen van de uitspraak kunnen zijn. Zo vraagt u zich misschien af of de aansprakelijkheidsverzekering een toegewezen claim dekt.
Klachten vroeg signaleren
Alvast een tipje van de sluier van Smilde’s workshop:
“Bij het voorkomen van klachten is het belangrijk al heel vroeg in te spelen op signalen van onvrede. De assistentes spelen hier een belangrijke rol in. Misschien is het maar iets heel kleins in uw ogen: 20 minuten wachttijd door een spoedgeval bijvoorbeeld. Kleine ontevredenheden kunnen zich opbouwen. Uitleg of excuses kunnen veel verschil maken."
“Zorg dat mensen reële verwachtingen hebben, bijvoorbeeld over hoeveel pijn ze zullen hebben na de behandeling of over de kans dat er iets mis gaat.”
“Als iets anders loopt dan verwacht: vertel het gewoon. Wacht niet af of mensen er iets van merken.”
Wilt u Annemarie Smilde’s workshop volgen en goed voorbereid 2017 in? Meld u dan nu aan voor het congres Praktijk Anno Nu op 10 december in Utrecht.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Waarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Reactie toevoegen