Hoge vergoeding voor onterecht ontslagen assistente
Tandartsenpraktijk Anna Paulowna is een praktijk waar meerdere tandartsen werkzaam zijn. De praktijk werd op 1 januari 2013 overgenomen. Een van de werknemers was volgens de tandartsenpraktijk niet in staat om zich voldoende aan te passen aan de nieuwe werkwijze. In 2014 werd zij voor het eerst op non-actief gesteld. Na overleg ging zij in een aangepaste functie weer aan het werk. In 2015 werd zij weer onverwachts naar huis gestuurd en kreeg ze te horen dat de tandartsen haar wilden ontslaan.
De assistente vond niet dat er sprake was van verstoorde arbeidsverhoudingen. Zij is nooit geconfronteerd met kritiek op haar functioneren, haar houding of gedrag. Ze riep de hulp van de vakbond in, omdat ze het ontslag wilde aanvechten. De tandartsenpraktijk ging niet met haar in gesprek, maar vroeg uiteindelijk aan de rechter om de arbeidsovereenkomst met haar te ontbinden.
De rechter vond dat de verwijten die de werkneemster worden gemaaktvaag zijn en niet concreet worden gemaakt. De kantonrechter stelde de tandartsassistente in het gelijk omdat het niet bewezen kon worden dat mevrouw niet goed gefunctioneerd heeft.
Ze heeft naast de transitievergoeding, die elke werkgever moet betalen bij het ontslag van een werknemer die meer dan 2 jaar in dienst is geweest, van bijna 27.000 euro ook recht op een billijke vergoeding van 60.000 euro.
Voor elke praktijk is het dus belangrijk om duidelijk te communiceren als een werknemer niet goed functioneert. Om op basis van verstoorde arbeidsverhoudingen iemand te kunnen ontslaan, moeten er concrete voorbeelden gegeven kunnen worden.
Lees hier de uitspraak van de kantonrechter

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:15 uur 5 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen