“Ik word praktijkmanager”
In klanttevredenheidsonderzoeken die zijn gebaseerd op de Net Promotor Score (NPS) wordt een cruciale vraag gesteld aan respondenten:
“Hoe waarschijnlijk is het dat u organisatie x zou aanbevelen aan een vriend of collega?”
Een regulier klanttevredenheidsonderzoek (KTO) volstaat niet altijd om erachter te komen wat een klant voelt voor de organisatie waar hij klant van is. Eén van de redenen hiervan is dat als een enquête te lang is, men het risico loopt dat een respondent afhaakt. NPS biedt snel resultaat: door één vraag te stellen kan er al worden bepaald hoe tevreden iemand is over de organisatie. De NPS is uniek, omdat het een simpel en gemakkelijk te gebruiken systeem is voor klanten en organisaties en het is makkelijk toepasbaar op verschillende soorten situaties en organisaties.
Ik was bezig met een KTO in een huisartsenpraktijk en de praktijkhouder was helemaal blij dat haar zoon een mooie plaatsing had ontvangen voor de studie geneeskunde. En opeens kwam mij de gedachte op aan het functieonderzoek onder praktijkmanagers. Zijn de huidige praktijkmanagers misschien ook de moeders van toekomstige praktijkmanagers? Uit het onderzoek blijkt namelijk al dat praktijkmanagers nog steeds voor het overgrote deel vrouw zijn. We hadden dus de NPS kunnen gebruiken om te voorspellen of we net als (huis)artsen en tandartsen onze passie voor het beroep ook overdragen op onze kinderen.
Deze vraag hebben we niet gesteld in het onderzoek maar nu ben ik er wel nieuwsgierig naar. Zijn wij ook aangenaam verrast en trots als dochter- of zoonlief thuiskomt met de mededeling dat ze eindelijk weten wat ze willen worden: praktijkmanager?
De vraag is niet opgenomen in het onderzoek maar linksom of rechtsom, daar wil ik op 11 mei tijdens de Dag van de Praktijkmanager toch een antwoord op proberen te vinden!
Tot dan!
Maaike Straathof
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen