Inspirerende zorgondernemers (3): diëtiste Berdien van Wezel
Al snel nadat Berdien een eigen onderneming startte als diëtist realiseerde zij zich dat je beter met anderen kan samenwerken om te kunnen groeien. Op die manier kun je een gevarieerd aanbod creëren. Inmiddels bestiert Berdien een team van vijf diëtistes en een winkel. Haar specialismes zijn overgewicht, eetstoornissen, darmklachten en ouderenzorg.
Kritische cliënten, nieuwe concurrenten
In de loop der jaren heeft Berdien grote verschuivingen gezien. Zorgverzekeraars worden steeds kritischer en hoewel de vergoeding voor een diëtist in het basispakket zit, hebben veel mensen in de eerste maanden van het jaar de neiging diëtisten te mijden omdat zij dat, door het eigen risico, direct in hun portemonnee voelen. Cliënten worden ook veeleisender en zij verwachten een goede service. Verder ervaren diëtisten in toenemende mate concurrentie uit de hoek van bijvoorbeeld gewichtsconsulenten en personal trainers.
Spreiding van inkomstenbronnen
Ondanks deze omstandigheden groeit de omzet van Berdien. De kernwaarde van het hele team - ondernemingszin en zorgvuldig relatiebeheer met klanten, hun zorgnetwerk en zorginstellingen - werpt zijn vruchten af. Berdien heeft sinds twee jaar een winkel waar dieetproducten te koop zijn en waar mensen makkelijk binnenlopen voor advies en begeleidingstrajecten. Zij werkt ook samen met de voedingsindustrie. Die weet haar steeds beter te vinden, vanwege bijvoorbeeld haar deskundigheid op het gebied van het in de markt introduceren van nieuwe producten. Verder geeft Berdien les en begeleidt ze andere diëtisten.
Franchiseketen
De pijlen van Berdien zijn nu gericht op het opzetten van een franchiseketen van haar winkelconcept en op meer samenwerking met zorgcentra. Vooral daar ziet zij de grote expertise van diëtisten steeds meer tot zijn recht komen. Dat is ook haar belangrijkste advies aan andere diëtisten: wees je bewust van je brede expertise en stel je ondernemend op, kijk naar kansen en werk intensief samen met anderen.
Extra uitstraling
Momenteel investeert Berdien extra in haar marketing, met een externe specialist die een nieuwe website verzorgt en de inrichting van social media opzet. Daarvan verwacht zij zeker extra omzet.
Hanneke Andringa
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen