MO Plek biedt praktijkmanagers onbeperkte communicatietools
Plek verbindt mensen, over de grenzen van teams, afdelingen en organisaties heen. Het verandert hoe mensen communiceren, samenwerken en delen. Plek is te gebruiken als sociaal intranet, communityplatform of digitale werkplek voor teams. Het biedt alle noodzakelijke basisfuncties: nieuwskanalen, persoonlijke profielen, themagroepen, chat, agenda, documentbeheer, een zoekmachine, een mobiele app en integraties met platformen als Google Drive, Office 365 en SharePoint (Meer informatie: Plek ).
Dental Plek
Guus Vreeswijk is oprichter en doorontwikkelaar van Dental Plek . ‘Dental Plek is Plek, maar dan aangevuld met een dentaal sausje. Het wordt ingezet binnen en tussen praktijken om de samenwerking en kennisdeling soepeler te laten verlopen.’ Vreeswijk legt uit dat Dental Plek functionaliteiten bevat waarmee tenminste zes gangbare applicaties voor kantoorsoftware overbodig worden gemaakt. ‘Het kan telefonie en e-mail vervangen. Het biedt mogelijkheden om veilig te mailen. Je kunt op de manier van Facebook en LinkedIn berichten delen, liken en van commentaar voorzien. Ook vervangt het chat-applicaties als Whatsapp en todo-apps. Je kunt er to do-lijstjes voor je zelf mee maken en die ook delen en delegeren. Het is daarnaast een cloudoplossing, waar je al je documenten in kwijt kunt en altijd kunt raadplegen.’
Groot en klein
Dental Plek is inmiddels in gebruik bij een flink aantal praktijken, bedrijven en verenigingen in de mondzorg. Ook voor beroepsorganisatie KNMT biedt Dental Plek mogelijkheden op de nieuwe moderne manier leden met elkaar te laten communiceren, samenwerken en kennisdelen. ‘De functionaliteiten van Dental Plek kun je groot- en kleinschalig inzetten. Een tandarts kan bijvoorbeeld zijn kwaliteitshandboek plaatsen, maar ook met tandartsen uit de regio samenwerken via groepen. Bedrijven gebruiken Dental Plek als communicatiekanaal en kunnen er bijvoorbeeld protocollen of ander materialen op delen met cursisten. Het is maar net hoe breed je wilt gaan. Je kunt als organisatie ook een eigen platform opzetten en het zelf personaliseren.’
Sociaal intranet
In hoeverre kan Dental Plek worden gebruikt als het centrale communicatiemiddel in de praktijk? ‘Zie het als een intranet waarin alle communicatie loopt, documenten kunnen worden bewaard en alle taken verdeeld’, reageert Vreeswijk. ‘Het is een intranet, maar bij Dental Plek gaat het niet alleen om top-down zenden, maar ook kunnen gebruikers op elkaar reageren en berichten liken, zoals bij sociale media, waardoor je samenhorigheid creëert en ook veel beter weet of berichten gelezen en gewaardeerd worden. We streven er naar dat het platform super gebruiksvriendelijk is: de opzet is heel herkenbaar wat we dagelijks al privé gebruiken, daarvoor is geen training meer nodig.’
Werk en privé scheiden
Praktijken gebruiken Dental Plek ook als prikbord, met een tijdlijn met mededelingen voor de praktijk. Er is vaak een algemene groep met alle medewerkers, met daaronder subgroepen tandartsen en mondhygiënisten, met specifieke onderwerpen. Ook de chatfunctie wordt veel gebruikt en vervangt Whatsapp in de praktijk. Door Dental Plek kun je privé en zakelijk scheiden en voelen collega’s de druk niet van Whatsapp buiten werktijd.’
Superveilig
Dental Plek is ‘superveilig’, betoogt Vreeswijk. Dental Plek bevat beveiligde groepen, waarin je ook meer gevoelige informatie met elkaar kunt delen. De servers staan in Nederland en vallen daarmee buiten de Amerikaanse Patriot Act, waarmee de Amerikaanse overheid informatie kan opeisen. Plek is NEN7510 gecertificeerd voor informatiebeveiliging in de zorg en is ISO-gecertificeerd. Ethische hackers proberen periodiek het platform te kraken en dat is nog nooit gelukt. Dental Plek is dus superveilig.’
Beter samenwerken
Vreeswijk verwacht dat platformen als Dental Plek de dominante manier van communiceren worden, ook omdat ze volledig via een smartphone app te gebruiken zijn. ‘Alle communicatie verloopt dan via het platform. Je hoeft email steeds minder te gebruiken, praktijken kunnen daarmee intern al direct mee stoppen. Praktijken merken dat het werk sneller en overzichtelijker verloopt dan voorheen. Uitpuilende e-mailboxen beginnen steeds meer tot het verleden te behoren. Veel overzichtelijker om het op een moderne manier te doen.’
MO Plek
Onder de noemer ‘MO Plek’ van MedischOndernemen wordt de Plek-software ingericht voor praktijkmanagers. Ze kunnen er hun vragen in stellen, in contact komen met andere leden, zich aanmelden voor regiosessies of andere bijeenkomsten en bijvoorbeeld interessante documenten delen.
Vreeswijk ziet veel kansen voor Dental Plek bij het PraktijkManagers Netwerk van MedischOndernemen. ‘Praktijkmanagers willen heel graag kennis met elkaar delen en graag voor en bijvoorbeeld na regiosessies met elkaar in contact blijven. Met dit platform krijg je veel meer overzicht op onderlinge communicatie, kun je kennis en informatie delen. Samenwerken gaat daardoor veel makkelijker.’ Ook Geert Dijkstra, netwerkregisseur van het PraktijkManagers Netwerk, heeft grote verwachtingen: ‘Het enthousiasme onder praktijkmanagers die we bij de ontwikkeling betrekken is groot. Ze zien echt de meerwaarde om in een moderne en besloten omgeving collega’s te ontmoeten en ervaringen te delen.’
Ook lid worden?
Alle leden zijn inmiddels geïnformeerd en ontvangen binnenkort hun accountgegevens. MO Plek gaat 1 oktober online. Nog geen lid en toch interesse? Neem contact op met de Klantenservice van MedischOndernemen: klantenservice@medischondernemen.nl of bel 038-4608954. Meer informatie: Dental Plek, hét communicatie- en informatieplatform voor de mondzorgprofessional.

Foto: Guus Vreeswijk van Dental Plek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Mondzorg-ondernemer Thomas Rietrae: ‘Verdere ketenvorming, maar ook menselijke maat in de zorg’
13 mrt om 15:00 uur 4 minMiljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
De Lieve Tandarts gaat op zoek naar goede poetsinstructie: Coproductie levert drie preventiefilmpjes op
5 feb om 13:00 uur 3 minJan Henk Nawijn is oprichter van het keurmerk De Lieve Tandarts en schrijft regelmatig blogs voor…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Reactie toevoegen