‘MOVE-IT toolkit’: eerste hulp bij positionering van fysio's in de wijk
De ‘MOVE-IT toolkit’ is een van de opbrengsten van het tweejarige MOVES-project. MOVES staat voor ‘Marketing, Ondernemerschap en Vernieuwing in de beweegzorg’. Het is een gecombineerd onderzoeksproject van de lectoraten Marketing & Costumer Experience en Innovatie in Beweegzorg van de Hogeschool Utrecht.
Onderscheidend vermogen
De toolkit biedt hulpmiddelen bij vragen als: is je praktijk uniek ten opzichte van andere aanbieders van beweegzorg? Wat onderscheidt jouw praktijk ten opzichte van concurrenten? Zijn je doelgroep en identiteit onderscheidend? Hoe kijken anderen aan tegen je praktijk?
Veranderingen zorgveld
Aanleiding van het project zijn de vele veranderingen in het zorgveld. Steeds meer partijen bieden beweegzorg, zoals welzijnsorganisaties, buurtsportcoaches, sportscholen en leefstijlcoaches. ‘Doordat meer partijen actief zijn binnen het zorgveld, zullen fysiotherapeuten en oefentherapeuten nog beter moeten nadenken hoe zij zich onderscheiden van deze partijen in de wijk.’
Positoneringstools
Sinds 2017 ontwikkelden MOVES-onderzoekers een reeks tools die fysiotherapeuten helpen bij hun positionering, merkidentiteit en strategie. Eerder verschenen publicaties als ‘Onbekend maakt onbemind? De positie van de fysio- en oefentherapeut in de wijk’ en het Inspiratieboek ‘Positioneringsthema’s voor de fysio- en oefentherapeut’.
Meer informatie over de ‘MOVE-IT toolkit’: ‘Eerste hulp bij (her)positioneren in de wijk: de MOVE-IT toolkit’. Eerdere publicaties van MOVES bij MedischOndernemen onder meer: MOVES-onderzoek: ‘Fysiotherapeuten kunnen hun kop veel meer boven het maaiveld uitsteken’; Volgende halte van MOVES: Hoe realiseer je je merkpositionering als fysio in de wijk?
Wilt u ook op de hoogte blijven van Medisch Ondernemen? Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrieven Eerstelijn en Mondzorg.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen