‘PM on Tour’ over aanspreekcultuur, beter plannen, slimme inkoop en de WAB
Spreek aan, spreek uit, spreek af
De weg naar een praktijk waar de collega’s zich vrij en verantwoordelijk voelen om met respect en op basis van een aantal vooraf gesproken spelregels elkaar aan te spreken, is niet altijd even eenvoudig. Maar meer dan de moeite waard, volgens Charlotte van den Wall Bake. Die ook jou uitdaagt om ermee aan de slag te gaan. Want het draagt bij aan een positief werk klimaat, een goede werksfeer en het zelfvertrouwen van de teamleden. Het bevordert de prestaties, voorkomt uitval en verzuim en vergroot patiënttevredenheid.
Lees meer: de aanspreekcultuur in de visie van Charlotte van den Wall Bake
Valkuilen in de planning
Peter Revalk (van Docket) licht zijn planningsmodel toe waarin drie pijlers centraal staan: verzamelen, plannen en communiceren. Verzamel al je acties en kies vaste momenten waarop je ze inplant en oppakt. En communiceer dat met je collega’s via vaste kanalen. Anders word je geleefd door de stroom van telefoontjes, mailtjes, collega’s en andere mensen of middelen die iets van je willen.
Leer meer over Docket, een slimme planningstool voor groepspraktijken
Inkoop op drie niveaus
Praktijkmanager Trian Schreijen geeft aan dat je inkoop op drie niveaus kunt benaderen. Operationeel (zoals het plaatsen van bestellingen, contacten met leveranciers en dergelijke), tactisch (zoals de keuze van je leveranciers, bewaken van de kwaliteit en service, afspraken maken over de toegevoegde waarde van je leverancier) en strategisch (ontwikkelen van een strategie voor innovatie, kostenbewaking en marketing). In alle gevallen doorloop je de cyclus van behoeftebepaling, leveranciersselectie, onderhandeling tot evaluatie en verbetering.
Waarschuwing voor de Wet Arbeidmarkt in Balans
Joost de Waard (Visser & Visser) zoomt in het eerste deel van zijn verhaal in op een aantal belangrijke juridische wijzigingen in het arbeidsrecht zoals de Wet Arbeidmarkt in Balans (WAB) en de Wet Invoering Extra Geboorteverlof (WIEG). Het lijkt ingewikkelde materie die ons wel allemaal raakt. Zaak om de essentie in ieder geval scherp te krijgen.
Vervolgens daagt hij praktijkmanagers uit om ook daadwerkelijk als manager aan de slag te gaan. En reikt hen een aantal handvatten aan: Je bent praktijkmanager – geen vakspecialist. Je medewerkers zijn specialist, behandel ze ook zo. Manager zijn is een vak (al denkt men en lijkt het soms van niet). Een vak moet je leren en je hebt er vaardigheden voor nodig. Ontwikkel je vaardigheden continu en ken je eigen valkuilen.
Leer meer over HRM bij Visser & Visser.
Ook deelnemen? Lees hier meer over de edities van PM on Tour in Amsterdam (26 september 2019) en Den Bosch (16 januari 2020)
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
Hoogste tijd voor verandering en erkenning: in de eerste lijn en de hele fysiotherapie
15 nov om 10:15 uur 5 minEerlijke beloning voor eerstelijnswerkers in de fysiotherapie is al jaren een punt van discussie. De tarieven…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Reactie toevoegen