Praktijkmanager Ellen Ineke over strategie in de mondzorg: ‘Bezoek aan praktijk moet als warme deken voelen’
Ellen Ineke startte ruim 13 jaar geleden bij EDM Tandartsen als tandartsassistente en liet zich bijscholen tot preventieassistente en praktijkmanager.
Hoe belangrijk is strategie en marketing voor de tandartspraktijk?
‘Ik denk dat de bepaling van je strategie en marketing afhankelijk is van meerdere factoren: de grootte van de praktijk, hoe groot je wil worden en de locatie van de praktijk. Zo zit EDM Tandartsen in Koedijk, een dorp. Iedereen kent iedereen en veel gaat van mond-tot-mond. De strategie en marketing is vooral belangrijk als je in een grote stad zit met veel concurrentie. Wij zitten wel vlakbij Alkmaar dat meerdere praktijken heeft.’
‘Onze praktijk heeft voornamelijk inwoners van Koedijk als patiënt, maar ook mensen uit Alkmaar en andere delen van Nederland komen naar onze praktijk voor een behandeling. Wij hadden zelfs patiënten uit Curaçao. Als ze op familiebezoek zijn dan plannen ze ook meteen een tandartsafspraak in. Het voelt vertrouwd en wij zijn laagdrempelig. Dat past bij het dorpse karakter en bij onze strategie. Wij nemen de tijd en luisteren naar de wensen van de patiënten.’
Op welke manier voeren jullie de strategie uit?
‘Wij willen laagdrempelig zijn en hebben ook niet de doelstelling om heel groot te worden. Wel is er een wachtlijst en we zouden graag verhuizen naar een groter pand. Het gaat ons om tevreden patiënten. Daar zorgen onze medewerkers voor met gastvrijheid en servicegerichtheid. Er zijn patiënten die aangeven dat een bezoek in onze praktijk voelt als een warme deken.’
De rest van het artikel vind je op mo.plek.co. Dé tool om in contact te komen met collega-praktijkmanagers. Lees nieuws, tips, documenten en wissel ervaringen met elkaar uit. Stel vragen via de ‘durf te vragen groep’ over alles binnen je vakgebied. Maak groepen aan en deel documenten, stel vragen en maak afspraken. Verder vind je een overzicht van alle regiosessies, trainingen en congressen. In MO Plek heb je alle informatie op één plek.
Nog geen lid van het PraktijkmanagersNetwerk? Meld je hier aan en ontdek de voordelen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen